خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا:

مدیریت صحنه میدانی، دلیل اصلی حضور نظامیان آمریکا در سوریه است/ تلاش واشنگتن برای استفاده ابزاری از کردها

آمریکایی‌ها بر این عقیده‌ هستند که به صورت گسترده و علنی درگیر جنگ سوریه نشوند و تنها هسته‌ای از نظامیان خود را به عنوان هدایتگر یا همان مستشاران نظامی برای همکاری با ترک‌ها به سوریه اعزام کردند.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد اعزام نیروهای عملیات ویژه آمریکا به سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: از دید کلان اگر بخواهیم نگاه جامعی به اوضاع پرونده سوریه داشته باشیم، به صورت واضح می‌بینیم که در زمین بازی بحران این کشور، چندین بازیگر اعم از منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و بین‌المللی حضور دارند که تمامی مدل‌های سیاسی در آنجا طرح‌ریزی و حتی اجرا می‌شود. لذا این وضعیت می‌تواند یک به هم‌ریختگی در محور میدانی و سیاسی را نمایان کند. در این راستا عملیات «سپر فرات» که توسط نظامیان ترکیه کلید خورد و تاکنون هم در مناطق مرزی علیه داعش در جریان است، یکی از مسائل بسیار مهمی بود که در طول این پنج سال شاهد آن بودیم.

وی ادامه داد: مساله دیگر این است که در دو روز گذشته اخباری مبنی بر حضور تعدادی از نیروهای عملیات ویژه آمریکا در خاک سوریه منتشر شد و هدف از آن همکاری آنها با نظامیان ترکیه در مناطق جرابلس و اعزاز است که هدف آن پاک‌سازی و مقابله با داعش اعلام شده است. موضوع اصلی این است که ورود آمریکایی‌ها در حالت فعلی که ترکیه از یک سو با کردها و از سوی دیگر با داعش درگیر است، می‌تواند دلیلی برای حضور نیروهای کشورهای دیگر در این منطقه باشد. به عبارتی دیگر، ورود آمریکایی‌ها با توجه به مناسبات گسترده آنها با کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ می‌تواند مجوزی برای ورود نظامیان سایر کشورها در کریدور شمالی حلب و مناطقی که ترک‌ها در آنجا عملیات انجام می‌دهند، باشد.

سیاست خارجی آمریکا به ویژه دولت اوباما این بوده که در طول این چند سال هیچ‌گونه نیروی نظامی به خاورمیانه یا نقاط هدف اعزام نشود. از این جهت آمریکایی‌ها بر این عقیده‌ هستند که به صورت گسترده و علنی درگیر جنگ سوریه نشوند و تنها هسته‌ای از نظامیان خود را به عنوان هدایتگر یا همان مستشاران نظامی برای همکاری با ترک‌ها به سوریه اعزام کردند. از این جهت می‌توانیم بگوییم پشتیبانی اطلاعاتی و ماهواره‌ای می‌تواند از اقدا‌م‌هایی باشد که نیروهای عملیات ویژه آمریکا در سوریه انجام خواهند داد و به نوعی ترکیه را در زمین سوریه پشتیبانی خواهند کرد.

این تحلیلگر مسائل منطقه در پاسخ به این پرسش که کردها در این بین چگونه عمل خواهند کرد، گفت: کردها همیشه و به خصوص در معادلات منطقه‌ای به عنوان یک بازیچه و مهره سیال مدنظر قرار می‌گیرند. به گونه‌ای که ترکیه به خوبی می‌داند تشکیل دولت مستقل کردی چه در سوریه و چه در عراق به ضرر آنکارا خواهد بود و حتی عده‌ای تشکیل این معادله را «خنجری در پهلوی ترکیه» قلمداد می‌کنند. در حالت کنونی آمریکا و ترکیه از کردها استفاده می‌کنند و بعد از رسیدن به اهداف خود آنها را سرکوب خواهند کرد. سناریویی که در این بین مدنظر خواهد بود، این است که  آمریکایی‌ها برای سامان دادن به اوضاع کردها در خاک سوریه حضور پیدا خواهند کرد و پس از آن با توجه به معادلاتی که در حوزه سیاسی و میدانی رقم می‌خورد، با کردها بازی خواهند کرد.

وی در پایان یادآور شد: احتمال دارد آمریکایی‌ها با ورود به خاک سوریه اقدام به انتشار اخباری مبنی بر کشته شدن سربازان خود توسط تروریست‌های داعش کنند و در آنجا شاهد خواهیم بود که اقدام نظامی از سوی واشنگتن افزایش پیدا خواهد کرد. مضاف بر این‌که جان کری در سخنان اخیر خود صراحتاً اعلام کرده است که جنگ سوریه به این راحتی به پایان نخواهد رسید. بنابراین می‌توانیم بگوییم که غربی‌ها با ورود نظامیان خود به سوریه تا حدود زیادی در صدد هستند تا اوضاع را مدیریت و نهایتاً بر اساس منافع خود و تا حدودی بر اساس عملکرد روسیه اقدام به تقسیم منافع کنند.

کد خبر : ۴۱۱۶۰۴