خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

انتخابات پارلمانی اردن قابلیت تغییر سرنوشت سیاسی کشور را دارد/ مشارکت شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین، فصل جدیدی را رقم می‌زند

عمده رویکردها و خط‌دهی‌ها در داخل پارلمان اردن از سوی ملی‌گرایان و طیف‌های منتسب به پادشاه این کشور صورت می‌گیرد و حزبی که بتواند اکثریت را در پارلمان به دست بیاورد، نخست‌وزیر اردن را معرفی می‌کند.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره انتخابات پارلمانی اردن اظهار کرد: پارلمان اردن پس از پادشاه، نقش بسیار زیاد و تاثیرگذاری در این کشور دارد و از این جهت می‌توانیم بگوییم انتخابات پارلمانی اردن می‌تواند سرنوشت این کشور را تغییر دهد. از سال ۱۹۵۴ که پارلمان اردن تشکیل شده است، چیزی حدود ۶۰ سال می‌گذرد و در طول این مدت، نهاد قانون‌گذاری نقش بسیار زیادی را در صحنه سیاسی این کشور ایفا کرده است.

وی ادامه داد: در زمان پادشاهی ملک حسین، پارلمان اردن حدود ۱۰ بار منحل شده و مجدداً تشکیل شد و حتی اردن در چند دوره بدون پارلمان اداره شده است. احزاب تندرو به دلیل ساختار سیاسی اردن و پارلمان این کشور با یکدیگر درگیر هستند چراکه بسیاری از احزاب و مخالفان یکدیگر مسئله‌هایی مانند بحث فساد اداری، تقابل با پادشاه و همکاری اردن با اسرائیل را به چالش کشیده‌اند. در طول سال‌های گذشته اخوان‌المسلمین تا حدودی اکثریت پارلمان این کشور را در دست داشت اما شاهد بودیم که این حزب سیاسی به حاشیه رانده شد.

پادشاه اردن اخیراً ورود افراد منتسب به اخوان‌المسلمین را به پارلمان ممنوع کرد اما جبهه کار اسلامی که گفته می‌شود شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین در اردن به حساب می‌آید، با مدلی دیگر وارد عرصه انتخابات پارلمانی اردن شده است تا بتواند به سهم خود در صحنه سیاسی این کشور شریک شود و از این جهت یک معنای اسلامی جدید را شاهد هستیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در تشریح ساختار پارلمان اردن گفت: باید توجه داشت که اساساً شالکه پارلمان اردن قبیله‌ای بوده و سران قبایل در آن نقش داشته و اقدام به تصمیم‌گیری می‌کنند. از این جهت عمده رویکردها و خط‌دهی‌ها در داخل پارلمان از سوی ملی‌گرایان و طیف‌های منتسب به پادشاه اردن صورت می‌گیرد. حزبی که بتواند اکثریت را در پارلمان به دست بیاورد، نخست‌وزیر اردن را معرفی می‌کند و پادشاه در صورت صلاح‌دید تایید آن را امضا می‌کند. از وظایف دیگر پادشاه، امضای قوانینی است که از سوی پارلمان ارائه می‌شود و از این جهت می‌توانیم بگوییم انتخابات پارلمان اردن می‌تواند سرنوشت سیاسی این کشور را تا حدود زیادی تغییر دهد. احتمال می‌رود برخی از طیف‌های اسلام‌گرا در انتخابات پارلمان اردن شرکت داشته باشند که می‌بایست منتظر خروجی آن باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دیدار جان کری با عبدالله دوم به نوعی حمایت از پادشاه اردن و به صورت کلی این کشور محسوب می‌شود. از جهتی دیگر صحبت های کری در خصوص منطقه و به ویژه پرونده سوریه نوعی همراه کردن اردن با واشنگتن را نمایان می‌کند که البته اردن در این مدت نقش مخرب مکمل را به عنوان یک بازیگر درجه دوم و سوم بازی کرده است.

کد خبر : ۴۱۲۳۴۰