خبرگزاری کار ایران

رئیس جمهور سابق برزیل به اتهام فساد مالی محاکمه می‌شود

دادگاهی در برزیل رئیس‌جمهور سابق این کشور را به اتهام فساد مالی و اداری محاکمه می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از یورونیوز، دادگاهی در برزیل، روز سه‌شنبه دلایل ارائه شده برای محاکمه «لوییز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور پیشین برزیل را پذیرفت و به این ترتیب محاکمه وی به زودی آغاز می‌شود.

دادستان‌های برزیلی روز چهاردهم سپتامبر مدارکی را در مورد دریافت رشوه از سوی شرکت نفتی پتروبراس به دادگاه ارائه داده بودند.

رئیس‌جمهوری سابق برزیل در واکنش به این تصمیم دادگاه می‌گوید: « همین الان فهمیدم که "قاضی مورو" اتهامات علیه مرا پذیرفته است. او این اتهامات را علیرغم تقلبی و دروغ بودن پذیرفته و این دادگاه یک نمایش پر سروصداست که در این کشور براه انداخته‌ شده.» وی تاکید کرده که همانند هر شهروند دیگری تحت قانون اساسی محاکمه می‌شود و هیچ مزیتی را به خاطر جایگاهش نمی پذیرد اما نمی‌تواند دروغ ها در مورد این اتهامات را بپذیرد.

علاوه بر لولا داسیلوا، همسر و شش نفر از اطرافیان وی نیز به دریافت رشوه از سوی این شرکت نفتی و شرکای آن متهم شده‌اند.

لولا داسیلوا متهم است که مبلغ ۱.۴ میلیون دلار رشوه از سوی شرکت نفتی دولتی پتروبراس دریافت کرده است. بر اساس اتهامات وارده، این رشوه در قالب یک آپارتمان به رئیس جمهوری پیشین برزیل پرداخت شده است. تاریخ دقیق آغاز این دادگاه برای رسیدگی به اتهامات فوق هنوز مشخص نشده است.

رسوایی اختلاس در شرکت نفتی دولتی پتروبراس پای بسیاری از مقامات دولت و شخصیت‌های سیاسی را به بحران فساد مالی میان کشیده است.

محاکمۀ لولا داسیلوا پس از برکناری دیلما روسف از ریاست جمهوری برزیل توسط سنای این کشور، ضربۀ دیگری به حزب سوسیالیست کارگران برزیل است. کمتر از دو سال به انتخابات ریاست جمهوری در این کشور باقی مانده و نظرسنجی‌ها لولا داسیلوا را یکی از خوش شانس‌ترین افراد برای کسب ریاست جمهوری معرفی می‌کنند.

کد خبر : ۴۱۲۵۵۰