خبرگزاری کار ایران

افزایش کسری بودجه کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس

نتایج گزارش یک پژوهشکده کویتی نشان می‌دهد که میزان کسری بودجه کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به دلیل کاهش درآمدهای نفتی، در سال جاری میلادی افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، پژوهشکده «کامکو» در کویت در گزارشی از احتمال افزایش کسری بودجه کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس طی سال جاری میلادی خبر داد و تصریح کرد، مجموع کسری بودجه ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس (عربستان سعودی، امارات، قطر، عمان، کویت و بحرین) در سال ۲۰۱۶ می‌تواند تا رقم ۱۵۳ میلیارد دلار افزایش یابد.

کامکو، که این گزارش را روز سه‌شنبه منتشر کرد، نوشت مجموع کسری بودجه این کشورها در سال گذشته میلادی ۱۱۹ میلیارد دلار بود.

این گزارش تصریح می‌کند ۵۵ درصد از مبلغ کسری بودجه امسال یعنی معادل بیش از ۸۴ مربوط به عربستان سعودی است؛ این کشور در سال گذشته نیز با کسری بودجه ۹۸ میلیارد دلاری مواجه بود.

این پژوهشکده کویتی پیش‌بینی کرده است که کسری بودجه این کشورها تا سال ۲۰۲۱ به طور میانگین سالی ۱۰۰ میلیارد دلار باشد.

این در حالی است که مجموع درآمدهای نفتی این کشورها، که در سال ۲۰۱۳، حدود ۷۳۵ میلیارد دلار بود در سال گذشته میلادی به۴۴۳ میلیارد دلار افزایش یافت.

احتمال افزایش کسری بودجه کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در حالی مطرح می‌شود که این کشورها طی ماه‌های اخیر برای فرار از این وضعیت، تدابیر ریاضتی، از جمله کاهش یارانه‌های انرژی، مواد سوختی و دیگر خدمات را در پیش گرفته‌اند.

کد خبر : ۴۱۲۵۸۵