خبرگزاری کار ایران

اردوغان خواستار اقدام جامعه جهانی علیه «گولن» شد

رئیس‌جمهوری ترکیه تحرکات جامعه جهانی علیه واعظ مخالف آنکارا، که به مقصر کودتای پانزدهم ژوئیه شناخته شده است، خواستار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، روز سه‌شنبه از رهبران جهان در سازمان ملل خواست تا علیه «فتح‌الله گولن» روحانی مخالف ترک‌تبار مقیم آمریکا، که رهبری جنبش «فتو» را بر عهده دارد و بر اساس گفته وی امنیت این کشور را تهدید می‌کند، اقدام کنند.

وی گفت: «من از طریق این تریبون از همه دوستانم می‌خواهم تا به سرعت اقدام‌های مورد نیاز علیه سازمان تروریستی گولن را برای امنیت خود و آینده کشور‌های دیگر به انجام رسانند.»

وی همچنین افزود:« به وضوح از تجربه ما اینگونه بر می‌آید که اگر شما با شبکه گولن در این مرحله به مبارزه نپردازید، ممکن است بعد‌ها دیگر خیلی دیر باشد.»

مقام‌های ترکیه گولن را به سازماندهی کودتای نافرجام ترکیه در ماه جولای متهم کرده‌اند. فتح‌الله گولن در تبعید در ایالت «پنسیلوانیا» در آمریکا به سر می‌برد و هرگونه دخالت در کودتا را انکار کرده است.

اردوغان گولن را متهم کرد که در جریان دهه‌ها یک شبکه از پیروان خود داخل نیرو‌های نظامی و خدمات شهروندی برای تصرف ترکیه تشکیل داده است. مقام‌های آنکارا از آمریکا خواسته‌اند تا این روحانی مخالف را بازداشت کرده و به این کشور بازگردانند. گولن تاکنون این اتهام‌ها را رد کرده است.

اردوغان همچنین خواستار راه‌حل فوری سیاسی برای حل بحران در سوریه شد. 

وی همچنین افزود:«ما نمی‌توانیم زمان بیشتری برای درک فرآیند راه‌حل سیاسی از دست بدهیم و به ریشه مشکلاتی که باعث نبرد‌ها در سوریه،‌ ترور و فضای ناآرام فعلی است پایان ندهیم.»

کد خبر : ۴۱۲۶۳۴