خبرگزاری کار ایران

حمله‌ هوایی در منطقه تحت کنترل شورشیان در حلب

حمله‌های هوایی در منطقه تحت کنترل شورشیان در حلب در جریان شب گذشته ادامه پیدا کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، هواپیما‌های جنگی سنگین‌ترین حمله‌های هوایی در ماه‌های اخیر را علیه مناطق تحت کنترل شهر حلب به انجام رساندند.

هنوز هیچ اظهارنظری در این خصوص از سوی ارتش سوریه ارائه نشده است.

«جان کری»، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه از دولت‌های سوریه و روسیه خواست تا فورا نبرد‌ها در مناطق جنگی سوریه را متوقف کنند. وی از این دولت‌ها خواست تا به آتش‌بس شکننده جاری احترام بگذارند و «راهی برای برون رفت از بحران جاری» بیابند.

وی در دیدار با «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه شورای امنیت سازمان ملل گفت که بمباران یک کاروان کمک‌های سوریه «شبهات بزرگی در رابطه با تعهد روسیه و دولت «بشار اسد»، رئیس‌جمهوری سوریه نسبت به آتش‌بس» مطرح کرده است.

لاوروف نیز در این زمینه به ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل گفت:« نباید احساسات شخصی را دخالت دهیم و از تعجیل به اظهارنظر در اینگونه موارد نیز باید پرهیز شود؛ تحقیقی در رابطه با حمله به کاروان کمک‌های بشردوستانه باید انجام گیرد.»

کری در مقابل گفت که شنیدن سخنان لاوروف به وی این احساس را داده که هر دو «جهان‌های موازی» زندگی می‌کنند.

کری گفت: «برای ترمیم فرآیند آتش‌بس،‌ما باید به سرعت به جلو حرکت کرده و همه هواپیماهایی که در آن منطقه به پرواز درآمده‌اند را برای تنش‌زدایی از شرایط و فرآهم آوردن کمک‌های بشردوستانه از پرواز متوقف کنیم.»

مناطق کلیدی، مناطقی هستند که نیاز به کمک‌های بشردوستانه باید منتقل شود و نیروهای دولتی سوریه نیز متهم به هدف قرار دادن شهروندان هستند.

هدف معاهده آتش‌بس میان آمریکا و روسیه که در تاریخ ۱۲ سپتامبر به امضا در‌آمد، تسهیل دسترسی کمک‌ها به مناطق مورد حمله و اجازه حمله به نیرو‌های داعش است.

تاکنون در این درگیری‌ها بیش از ۳۰۰ هزار نفر کشته شده و نیمی از جمعیت ۲۲ میلیونی این کشور نیز آواره شده‌اند. نیروهای داعش از این درگیری‌ها برای تصرف اراضی در این کشور بهره برده‌اند.

کد خبر : ۴۱۲۹۳۴