خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

اوباما برای رفع کدورت میان سعودی‌ها و لیبرال‌های آمریکا تلاش می‌کند/ترامپ، خروجی موردنظر ریاض است

رئیس‌جمهوری آمریکا درصدد است از یکسو پرستیژ حزب دموکرات را بالا ببرد و از سوی دیگر، زمینه‌های رفع کدورت میان سعودی‌ها و لیبرال‌های آمریکا را فراهم کند.

«مهدی مطهرنیا» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح دلایل وتوی مصوبه کنگره آمریکا توسط رئیس‌جمهوری این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: رفتار سیاسی اوباما در واپسین روزهای حیات سیاسی خود در کاخ سفید در خصوص عربستان، سمت و سویی در جهت ایجاد توازن میان بازیگران منطقه‌ای محسوب می‌شود. باید بپذیریم رفتار اوباما نسبت به روسای جمهوری گذشته ایالات متحده کمی متفاوت‌ بوده است .

وی ادامه داد: باید به این مسئله توجه داشته باشیم که حدود سه دهه است که عربستان به عنوان کشور وابسته به آمریکا به صورت مستقیم وارد سیاست‌های منطقه‌ای شده و به نوعی سیاست‌های واشنگتن را در آنجا به نمایش می‌گذارد. در همین اواخر شاهد ادبیات سخت اوباما علیه ریاض بودیم. تا جایی که رئیس‌جمهوری ایالات متحده به وجود آمدن داعش و ارتباط عربستان با این گروهک تروریستی را به صورت رسمی مورد اشاره قرار داد و در گامی دیگر توصیه‌هایی مبنی بر کاهش تنش میان تهران و ریاض را به سران سعودی گوشزد کرد.

نشت اطلاعات از دستگاه‌های امنیتی آمریکا مبنی بر ارتباط واشنگتن با ریاض در سیاست‌های منطقه‌ای به علاوه همگرایی عربستان با اسرائیل و تلاش برای نزدیک شده به روسیه، اوباما را در این راه قرار داد تا با وتوی طرح اخیر سنای آمریکا مبنی بر طرح شکایت قربانیان ۱۱ سپتامبر علیه عربستان، مدلی از دلجویی از سعودی‌‌ها را به نمایش بگذارد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر دلایل وتوی طرح کنگره آمریکا در خصوص تامین غرامت خانواده قربانیان از سوی عربستان گفت: باید بگوییم که اوباما درصدد است تا از یک سو پرستیژ حزب دموکرات را بالا ببرد و از سوی دیگر زمینه‌های رفع کدورت میان سعودی‌ها و لیبرال‌های آمریکا را فراهم کند. از سوی دیگر، اوباما در صدد است تا کنگره آمریکا، خصوصاً جمهوری‌خواهانی که با لابی‌های عربستان در آمریکا همراه هستند را تا حدودی مورد نظر و تحت فشار قرار دهد. باید بدانیم که اگر وتوی اوباما توسط دو سوم نمایندگان سنا شکسته شود، امکان دارد مشکلات زیادی در خصوص سیاست منطقه‌ای واشنگتن به وجود آید.

وی در پایان یادآور شد: باید توجه کرد که فشار ریاض بر واشنگتن در شرایط فعلی زیاد است. مضاف بر اینکه دولت اوباما سخت‌ترین دولت در برابر اسرائیل و ریاض محسوب می‌شود. چراکه شاهد بودیم در ماه‌های گذشته و سال‌های اخیر نوعی کدورت میان واشنگتن با تل‌آویو و ریاض صورت گرفته بود که همین امر نشان می دهد سیاست‌های اوباما در خصوص آنها متفاوت‌تر از روسای جمهور گذشته است. از منظر دیگر لابی‌های عربی در ایالات متحده خواستار روی کار آمدن ترامپ به عنوان خروجی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستند. لذا اوباما با وتوی طرح سنا در صدد است تا این پیام را مخابره کند که ایالات متحده همچنان عربستان را به عنوان هم‌پیمان استراتژیک خود در منطقه به رسمیت می‌شناسد.

کد خبر : ۴۱۳۴۸۰