خبرگزاری کار ایران

استولتنبرگ:

ماموریت ناتو گسترش ثبات فرامرزی است

دبیر کل ناتو گفت که ماموریت جدید این نهاد گسترش ثبات بیرون از مرز‌های کشور‌های عضو است.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو اعلام کرد که این اتحادیه وارد فاز جدیدی شده است که ماموریت آن « گسترش ثبات» در دیگر کشور‌ها است.

وی در سخنانی در جمع دانشجویان در آمریکا گفت: «ناتو وارد عصر جدیدی شده است که باید به طور همزمان هم دفاع جمعی را عهده‌دار باشد و هم بحران‌ها را مدیریت کرده و ثبات را در فرای مرزهای خود به اجرا گذارد.»

وی که پیش از این نخست‌وزیر نروژ بوده است، هیچ پیش‌شرط یا محدودیت‌های جغرافیایی‌ای در رابطه با کشور‌هایی که ناتو تمایل به برقراری ثبات در آن‌ها دارد ارائه نکرد. وی افزود:«تجریه‌های بلند‌مدت ما می‌گوید که اساس ثبات پایدار تقویت نیرو‌ها و موسسات محلی است.»

هرچند از زمان پایان جنگ سرد تاکنون، ناتو در سال ۱۹۹۹ صربستان را بمباران کرد تا مانع ورود این کشور به کوزوو شده و از یک نسل‌کشی احتمالی جلوگیری کند. این نهاد نظامی همچنین در سال ۲۰۱۱ موفق شد تا با حمایت هوایی «معمر قذافی» رهبر معدوم لیبی را در این کشور از قدرت برکنار کند. این نهاد همچنین موفق شد تا با حمایت و آموزش نیروهای نظامی در اوکراین و گرجستان به این کشور‌ها نیز کمک کند.

وی در نهایت افزود:« ناتو مصمم است تا نقش موثری در پایان جنگ سرد ایفا کند. این نهاد با برپایی یک ائتلاف موثر در افغانستان به حضور القاعده در این کشور پایان داد.»

البته، القاعده پس از گذشت ۱۵ سال از عملیات نظامی آمریکا و ناتو، هنوز در بخش‌هایی از افغانستان فعال است و طالبان نیز در بخش‌هایی از این کشور بهاقدام‌های تروریستی می‌پردازد.  

کد خبر : ۴۱۳۴۸۸