خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا:

بی‌کفایتی هادی و دست برتر شورای سیاسی، عربستان را مجبور به پذیرش طرح انصارالله می‌کند/ طرح دعوای بین‌المللی علیه ریاض دور از ذهن نیست

در شرایط فعلی طبیعی است که ائتلاف نیروهای سیاسی و مردمی یمن نسبت به جناح سعودی‌ها دست بالا را دارند و از این جهت باید گفت طرحی که انصارالله برای پایان دادن به درگیری‌ها و نهایتاً حصول آتش‌بس پایدار را در یمن مطرح کرده است، طرح مقبولی خواهد بود.

«احمد دستمالچیان» کاردار اسبق ایران در عربستان با اشاره به طرح انصارالله مبنی بر آتش‌بس دو جانبه در یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: از گذشته تاکنون و با گذشت ۱۸ ماه از حملات عربستان به یمن، همچنان تمامی بازیگران سیاسی دخیل در پرونده یمن بر این عقیده‌اند که این پرونده راه‌حل نظامی ندارد و باید از طریق روند سیاسی به بحران فعلی در این کشور پایان داده شود. اگر به تصمیم‌گیری‌ها و اظهارات مقام‌های آمریکایی از گذشته تاکنون به خصوص در مورد مذاکرات صلح یمن و روند سیاسی این پرونده نگاهی گذرا بیندازیم، می‌بینیم که غربی‌ها بارها خطاب به مقام‌های ریاض اعلام کرده‌اند که این پرونده باید هرچه سریع‌تر حل و فصل شود اما همچنان شاهد حملات هوایی عربستان به یمن از یک سو، و گسیل تروریست‌های القاعده و داعش به یمن از جهت دیگر هستیم.

وی افزود: وضعیت رئیس‌جمهوری مستعفی یمن که تحت سیاست‌های عربستان سعودی در این کشور فعالیت می‌کرد هم وضعیت مناسبی نیست و در حالت فعلی سعودی‌ها به این نتیجه‌ رسیده‌اند که نمی‌توانند در خصوص پرونده یمن به «عبدربه منصور هادی« تکیه کنند. از این جهت باید بگوییم که حضور منصور هادی نه تنها موجب تهدید یمن و صلح پایدار در این کشور است بلکه نمی‌تواند راهگشای جدی و موثر در پرونده این کشور باشد. با این شرایط، طبیعی است که ائتلاف نیروهای سیاسی و مردمی یمن نسبت به جناح سعودی‌ها دست بالا را دارند. از این جهت باید بگوییم طرحی که انصارالله برای پایان دادن به درگیری‌ها و نهایتاً حصول آتش‌بس پایدار را در یمن مطرح کرده است، طرح مقبولی خواهد بود.

 با توجه به حالت فعلی یمن،‌ از حیث سیاسی به نظر می‌رسد که مذاکرات میان جناح یمنی‌ها و سعودی‌ها صورت خواهد گرفت. از منظر دیگر باید به این نکته توجه داشت که وضعیت سیاسی و میدانی در پرونده یمن به گونه‌ای نیست که عربستان بخواهد بیش از این در پرونده فعال باشد و همانند قبل اقدام به بمباران هوایی این کشور کند.  از این منظر است که رسیدن به توازن نظامی را می‌توان در محیط میدانی یمن حاصل طرح انصار‌الله دانست که خروجی آن آتش‌بس است.

سفیر سابق ایران در لبنان در پایان با تاکید بر این‌که شورای عالی سیاسی یمن متشکل از تمامی طیف‌های سیاسی و مردمی این کشور است، یادآور شد: در صحنه سیاسی وضعیت فعلی شورای عالی سیاسی یمن و اوضاع و احوالی که در خصوص فرآیند دولت – ملت ‌سازی طی شده است، به سمت انصارالله سنگینی می‌کند. لذا در اینجاست که می‌بینیم مردم خواهان یک دولت مردمی متشکل از تمامی طیف‌ها در یمن هستند. در بعد دیگر باید بدانیم که عملکرد سعودی‌ها در یمن موجب شده تا ریاض نتواند در فرآیند سیاسی سهم زیادی داشته باشد. چراکه صورت دادن جنایت جنگی از سوی عربستان در یمن یکی از پرونده‌های مورد بحث است که احتمال دارد به طرح دعوای بین‌المللی علیه این کشور در دیوان کیفری بین‌المللی کشیده شود.

کد خبر : ۴۱۴۲۴۸