خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

کناره‌گیری احتمالی «محمود عباس» نشان از عمق اختلافات دارد/ «محمد دحلان» عنصر نزدیک به اسرائیل و آمریکا

خط‌دهی مجموع کشورهای عربی در مورد آشتی ملی باعث شده تا در طول این مدت شاهد باشیم که اوضاع نه تنها بهبود پیدا نکرده است بلکه هر روز نظاره‌گر طرح سناریویی عبری – عربی جدید در این خصوص هستیم.

«حسن هانی‌زاده» تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به احتمال کناره‌گیری محمود عباس از ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین تصریح کرد: با توجه به وجود اختلاف شدید میان حماس و فتح در طول ۲۶ سال گذشته در حالت فعلی شکاف عمیقی میان این دو جریان به وجود آمده است. به صورتی که حماس پس از بهار عربی به دلیل ورود به مسائل جهان عرب و موضع‌گیری‌هایی که خالد مشعل صورت داده بود، باعث شد تا این جنبش دچار دو دستگی شود؛ تا جایی که حتی میان بازوی سیاسی  و نظامی این جریان اختلاف به وجودآمد و همین اختلاف در تشکیلات خودگردان هم قابل مشاهده است.

وی افزود: عدم ایجاد هماهنگی میان این جنبش‌ها به قدری اوج گرفت که شاهد هستیم محمود عباس تهدید به کناره‌گیری از ریاست خود در تشکیلات خودگردان فلسطین و حتی جنبش فتح کرده است. بسیاری از کشورهای عربی به خصوص مصر خواهان روی کار آمدن «محمد دحلان» به عنوان جایگزین محمود عباس هستند. چراکه دحلان نسبت به محمود عباس رابطه تنگاتنگی با اسرائیل و آمریکا دارد. از این منظر ممکن است روی کار آمدن وی باعث شود تا مسئله فلسطین به فراموشی سپرده شود که این به نفع سیاست‌های تل‌آویو خواهد بود.

اگر محمد دحلان به عنوان رئیس جنبش فتح منصوب شود به صورت واضح جنبش‌های جهادی حماس و جهاد اسلامی، آرام‌آرام به حاشیه رانده می‌شوند و حضور آنها کمرنگ خواهد شد. از این منظر حتی می‌توانیم فروپاشی برخی از این جریان‌ها در فلسطین و محیط اطراف آن را شاهد باشیم که به نوعی امنیت اسرائیل و سرکوب جریان مقاومت در آن منطقه را رقم خواهد زد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر دخالت‌ کشورهای عربی در پرونده آشتی ملی فلسطین اظهار کرد: مساله آشتی بین حماس و فتح یکی از موضوع‌هایی است که از سالیان گذشته تاکنون مورد نظر بوده ولی تا کنون هیچ‌گونه فعل و انفعال جدی در این خصوص صورت نگرفته است و همچنان روند این پرونده همانند گذشته در حالت سکون قرار دارد. باید توجه کرد که خط‌دهی مجموع کشورهای عربی در این خصوص باعث شده است تا در طول این مدت شاهد باشیم که اوضاع نه تنها بهبود پیدا نکرده است، بلکه هر روز شاهد طرح سناریویی عبری – عربی جدید در این خصوص هستیم.

وی در پایان یادآور شد: به صورت واضح باید گفت که با توجه به وضعیت فعلی و داده‌های مطرح در این بین و با در نظر گرفتن لحن تند محمود عباس در نامه خود به کشورهای اسلامی دریافت می‌کنیم که این روند همانند قبل طی خواهد شد. حتی اگر محمود عباس کناره‌گیری کند و مهره‌ دیگری به میدان بیاید باز هم شاهد هستیم که روند آشتی ملی میان حماس و فتح به همین روال طی خواهد شد و حتی امکان دارد شاهد طرح سناریوهای مختلف باشیم که بدون شک جنبش‌های مقاومت در جغرافیای فلسطین و محیط اطراف را تحت تاثیر قرار خواهد داد و تضعیف می‌شوند.  

کد خبر : ۴۱۴۹۹۱