خبرگزاری کار ایران

خطاب به معارضان سوری مطرح شد؛

کری: در انتخاباتی با حضور اسد مشارکت کنید

یک روزنامه آمریکایی با انتشار بخش‌هایی از یک فایل صوتی، ادعا کرده وزیر خارجه آمریکا در نشستی با گروهی از معارضان سوری، به آنها پیشنهاد شرکت در انتخاباتی با حضور رئیس‌جمهوری فعلی این کشور را داده است.

به گزارش ایلنا به نقل از المیادین، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» فایل صوتی از اظهارات «جان کری» وزیر خارجه آمریکا را در نشستی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد منتشر کرد که در آن کری اشاره تلویحی به تسلیم شدن واشنگتن در برابر راهکار سیاسی برای بحران سوریه، که متضمن مشارکت «بشار اسد» رئیس‌جمهوری این کشور در انتخابات آتی باشد، می‌کند.

جان کری که هفته گذشته در جمع شماری از شهروندان و معارضان سوری در نیویورک صحبت می‌کرد، خطاب به آنها گفته است: «به نطرم شما دارید به اظهارات سه یا چهار نفر در دولت آمریکا می‌نگرید که همگی استدلال می‌کردند که باید از گزینه نظامی استفاده کرد، من نتوانستم استدلال خودم را جا بیاندازم.»

کری افزود: «استدلال کردم باید از زور استفاده شود. من همان فردی هستم که بلند شدم و گفتم، ما به اسد حمله نظامی می‌کنیم به دلیل داشتن سلاح‌ها، اما همانطور که می‌دانید همه چیز به سمت یک فرآیند دیگر تغییر کرد.»

جان کری تاکید کرد: «نتیجه این‌ بود که حتی کنگره از رای دادن (به چنین طرحی) خودداری کرد.»

به نوشته نیویورک‌تایمز، وزیر خارجه آمریکا در این فایل صوتی چندین بار از این‌که تلاش‌های دیپلماتیک وی با تهدید به اقدام نظامی در سوریه مورد حمایت قرار نگرفته، انتقاد کرده است.

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت، جان کری در این نشست که ۴۰ دقیقه طول کشید، حاضران را با بیان این‌که: «شما باید در انتخاباتی شرکت کنید که شامل بشار اسد، رئیس‌جمهوری (سوریه) نیز باشد»، ناامید کرد.

این در حالی است که از زمان آغاز بحران در سوریه، دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری‌ آمریکا تمامی ابزار و اهرم‌های فشار را برای کناره‌گیری اجباری اسد از قدرت به‌کار گرفته است.

کد خبر : ۴۱۵۵۱۴