خبرگزاری کار ایران

رهبر حزب سوسیالیت اسپانیا استعفا داد

رهبر حزب سوسیالیست اسپانیا در پی ریزش آرای اعضای ارشد حزب از سمت خود استعفا داد.

به گزارش ایلنا به نقل از فرانس۲۴، «پدرو سانچز» رهبر حزب سوسیالیست اسپانیا روز شنبه در پی از دست دادن آرای اعضا ارشد حزب خود استعفا داد.

این حرکت می‌تواند به بن‌بست سیاسی در اسپانیا پایان دهد.

اعضای کمیسیون فدرال حزب سوسیالیست که تا کنون شاهد شکاف‌های شدیدی بوده است، قرار است برای تصمیم‌گیری در رابطه با برگزاری رقابت‌های رهبری حزب در ماه اکتبر با یکدیگر دیدار کنند. قرار بود در این جلسه تصمیم گرفته شود تا سانچز در قدرت بماند یا اخراج شود.

صدای فریاد‌ها از بیرون مراکز حزب در مادرید شنیده می‌شد و اعضا در جریان رایزنی‌های ۱۰ ساعته به بحث و گفت‌و‌گو پرداختند. در نهایت سانچز با ۱۳۲ رای منفی در مقابل ۱۰۷ رای مثبت شکست خورد.

استعفای سانچز ممکن است منجر به برداشتن وتوی این حزب بر روی دولت جدیدی باشد که از سوی «ماریانو راخوی»، نخست‌وزیر محافظه‌کار این کشور اداره می‌شود.

اسپانیا از دسامبر سال ۲۰۱۵،‌ فاقد یک مدیر اجرایی کارا و عملیاتی بوده و رقبا موفق نشده‌اند تا در رابطه با تشکیل دولت واحد توافق کنند. شکست در تشکیل دولت در پی دو انتخاباتی رخ داده است که هیچ‌کدام از دو حزب نتوانسته‌اند اکثریت مطلقی در آن کسب کنند.

«حزب مردم» موفق شد تا در هر دو انتخابات پیروز شود اما نتوانست کرسی‌های کافی برای کسب اکثریت را به دست آورد، به همین دلیل ماریانو راخوی مجبور شد یک دولت اقلیت تشکیل دهد که نتوانسته است رای اعتماد قانون‌گذاران را بگیرد.

به دنبال استعفای پدرو سانچز، رهبری حزب سوسیالیست به طور موقت بر عهده «خاویر فرناندز» از مخالفان وی خواهد بود.

 

 

 

 

کد خبر : ۴۱۵۸۱۱