خبرگزاری کار ایران

درخواست کری از طالبان

وزیر خارجه آمریکا از طالبان خواست تا با دولت افغانستان پیمان صلح امضا کند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «جان کری» وزیر  خارجه آمریکا، امروز – چهارشنبه – از شبه‌نظامیان طالبان افغانستان خواست تا با دولت کابل صلحی «محترمانه» به انجام رساند.

وی در یک کنفرانس بین‌المللی در بروکسل گفت:« راهی به سمت پایان دادن  محترمانه این درگیری‌ها که از سوی طالبان آغاز شده، وجود دارد؟ این درگیری‌ای است که در زمین نبرد به نتیجه نمی‌رسد.»

کری گفت که معاهده صلحی که ماه گذشته با «گلبدین حکمتیار» رهبر گروه حزب اسلامی به امضا رسیده است، می‌تواند «نمونه خوبی برای آنچه ممکن است اتفاق بیافتد باشد.»

وی افزود:«‌ پیام ما به طالبان این است که: توجه کن و نسبت به شرایط هشیار باش».

کری اضافه کرد که اهداف طالبان در بیرون راندن نیروهای خارجی از افغانستان ۱۵ سال پس از شکست از ائتلاف به رهبری آمریکا تنها با صلح امکان‌پذیر خواهد بود.

وی افزود:‌«‌یک توافق سیاسی که با دولت افغانستان به امضا برسد تنها راه پایان دادن به این درگیری‌ها بوده و تضمین دهنده ثبات پایدار خواهد بود و باعث صلح بین‌المللی نیروهای نظامی خواهد بود. این هدف نهایی همه طرف‌ها باید باشد.»

وی همچنین گفت: «‌هدف طالبان در بیرون راندن نیروهای خارجی تنها با صلح امکان‌پذیر بوده و از طریق ادامه درگیری‌ها ممکن نخواهد بود.»

کد خبر : ۴۱۷۱۲۱