خبرگزاری کار ایران

راهپیمایی دانشجو‌های کلمبیا در حمایت از صلح دولت با فارک

دانشجویان کلمبیایی در حمایت از صلح بین دولت و شورشیان فارک راهپیمایی کرده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی،  در واکنش به رد توافقنامه مقدماتی بین دولت کلمبیا و شورشیان فارک دانشجویان بیست و شش دانشگاه دولتی و خصوصی این کشور با برگزاری راهپیمایی در چهارده شهر از دو طرف خواستند از آغاز مجدد جنگ خودداری ورزند.

در این راهپیمایی چند هزار دانشجو که به نشانه حمایت از صلح لباس سفید پوشیده بودند، در خیابان‌‌های شهرهای عمده کلمبیا به حرکت درآمدند و در حمایت از صلح شعار دادند. در بوگوتا، پایتخت، تعدادی از اعضای هیئت دولت نیز به منظور همبستگی با خواست دانشجویان، در راهپیمایی شرکت کردند.

هفته گذشته، اعلام شد که دولت کلمبیا و شورشیان چپ‌گرای فارک به توافق برای خاتمه دادن به بیش از پنج دهه درگیری مسلحانه دست یافته‌اند. جنگ داخلی کلمبیا تا کنون به کشته شدن بیش از دویست و بیست هزار نفر و بیجاشدن میلیون‌ها نفر دیگر منجر شده و از برقراری امنیت در این کشور جلوگیری کرده است.

دولت کلمبیا گفته بود که توافق با شورشیان پس از تایید مردم در یک همه‌پرسی به اجرا گذاشته خواهد شد اما در حالیکه اکثر ناظران پیش‌بینی می کردند که این سند با اکثریت بزرگی به تایید رای‌دهندگان برسد، شرکت کنندگان در همه‌پرسی با اکثریت اندکی، به آن رای منفی دادند.

شامگاه گذشته، "خوان مانوئل سانتوس"، رئیس جمهوری؛ و "آلوارو اوریبه"، رئیس جمهوری سابق که رهبری مخالفان این توافقنامه را برعهده داشته، برای بررسی راه‌های احیای توافق صلح با یکدیگر ملاقات کردند. آقای اوریبه گفته بود که امتیازهایی که در توافق بین دو طرف برای فارک منظور شده، از جمله مصونیت اکثر اعضا و رهبران آن از مجازات و اختصاص تعدادی از کرسی‌های پارلمان به این گروه، نا مربوط است و دولت کلمبیا برای دستیابی به صلح نرمش بیش از اندازه از خود نشان داده است.

کد خبر : ۴۱۷۳۵۹