خبرگزاری کار ایران

یلدریم: عراق از دیرباز پناهگاه پ.ک.ک بوده است

نخست وزیر ترکیه با انتقاد از سیاست‌های عراق، این کشور را پناهگاه اعضاء پ.ک.ک خواند

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، "بنعلی یلدریم" نخست وزیر ترکیه در نهمین نشست شورای تجاری و صنعتی در مرکز اتحادیه اتاق ها و بورس‌های ترکیه با اشاره به مصوبه اخیر مجلس عراق گفت: "دولت مرکزی عراق که ۳۵۰ کیلومتر مرز مشترک با ما دارد، از ۳۰ الی ۳۵ سال پیش به گروه تروریستی پ.ک.ک به عنوان یکی از دشمنان اصلی کشور ما پناه داده و هیچ اقدامی در این زمینه نکرده است."

وی ادامه داد: نیروهای بیش از ۶۳ کشور برای مبارزه با داعش در عراق حضور دارند. بنابراین مطرح کردن بحث حضور ترکیه، کاملاً بیهوده است. از این رو می‌توان گفت هیچ نشانه‌ای از حسن نیت در  اقدام مجلس عراق دیده نمی‌شود. بغداد هر چه بگوید مجدداً حضور نیروهای ترکیه برای مبارزه با داعش و جلوگیری از تغییر ساختار بومی آنجا ادامه خواهد داشت.

نخست وزیر ترکیه در مورد اقدامات آنکارا در سوریه گفت: "اقدامات خود برای بازگرداندن سوریه به حالت عادی را آغاز کرده‌ایم. سایر کشورها نیز باید به همین شکل با پاکسازی گروه‌های تروریستی در سوریه به مسئولیت خود در قبال حفظ تمامیت ارضی و ایجاد یک سیستم انتخابی که در آن تمامی ساختارهای قومی بتوانند باهم زندگی کنند، عمل کنند. با نابود کردن تروریسم این معضل را تبدیل به کم اهمیت‌ترین دستور کار ترکیه خواهیم کرد".

وی افزود: "هدف عملیات سپر فرات، برقراری امنیت در مرزهای ترکیه و حفظ و تضمین امنیت جانی و مالی شهروندان ترکیه است. تاکنون منطقه‌ای به وسعت هزار کیلومتر مربع در شمال سوریه به طور کامل از وجود عناصر تروریستی پاکسازی شده و پناهجویان سوری در آن اسکان یافته‌اند. با کسانی که از معیارهای لازم برای مبارزه با گروه تروریستی فتو تبعیت نکنند، پس از بررسی برخورد خواهیم کرد".

یلدریم هدف سیاست‌های ترکیه را پایان یافتن بحران انسانی و خونریزی در منطقه اعلام کرد و گفت: "در حالی که نیروهای بسیاری از کشورهای غیر منطقه‌ای در آنجا حضور دارند، دولت مرکزی عراق حق گفتن چنین سخنانی درباره ترکیه که با پیشینه تاریخی خود همیشه حضور فعال در منطقه داشته را ندارد".

کد خبر : ۴۱۷۴۱۲