خبرگزاری کار ایران

خرم در گفت‌وگو با ایلنا:

عملکرد «آنتونیو گوترس» از نظر اعضای دائم شورای امنیت مثبت بوده است

اشخاصی که قصد دارند برای تصدی عنوان دبیر کل سازمان ملل نامزد شوند، باید یک وجهه بین‌المللی داشته باشند و بر این اساس می‌توانیم بگوییم که گوترس نه تنها در سازمان ملل به مدت ۱۰ سال فعالیت داشته است بلکه به عنوان یک دولتمرد در پرتغال چهره شناخته‌شده به حساب می‌آید.

«سیدعلی خرم» سفیر و نماینده سابق ایران نزد دفتر و مقر اروپایی سازمان ملل با اشاره به افزایش احتمال انتخاب «آنتونیو گوترس» به عنوان دبیر کل جدید سازمان ملل متحد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: این‌که گوترس دبیر کل پیشنهادی سازمان ملل، در گذشته کمیسر عالی پناهندگان این سازمان و نخست‌وزیر سابق پرتغال بوده است، نشان می‌دهد که عملکردش در بحث حقوق بشر دوستانه مورد قبول اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است. چرا که از ۱۵ رای اعضای شورای امنیت که به صورت مخفی کسب شده است، ۱۳ رای به نفع وی به صندوق انداخته شده و این نشان‌دهنده نگاه مثبت اعضا و به خصوص اعضای دائم شورای امنیت به این گزینه است. اشخاصی که قصد دارند برای تصدی عنوان دبیر کل سازمان ملل نامزد شوند، باید یک وجهه بین‌المللی داشته باشند و بر این اساس می‌توانیم بگوییم که گوترس نه تنها در سازمان ملل به مدت ۱۰ سال فعالیت داشته است بلکه به عنوان یک دولتمرد در پرتغال چهره شناخته شده به حساب می‌آید.

وی با اشاره به منشور سازمان ملل در خصوص انتخاب دبیرکل جدید این سازمان گفت: بر اساس منشور سازمان ملل اسامی کسانی که برای تصدی پست دبیر کلی این سازمان معرفی می‌شوند پس از بررسی به شورای امنیت اعلام شده و سوابق آنها در آن شورا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به صورتی که پنج عضو دائم شورای امنیت متشکل از آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا می‌بایست به یک جمع‌بندی حداکثری برسند تا بتوانند مقبولیت نامزد مورد نظر را تایید یا رد کنند. البته در میان نامزدهای دبیرکلی سازمان ملل چند شخصیت از سیاستمدارهای زن مطرح بودند که به نظر می‌رسد اعضای دائم شورای امنیت روی گزینه آنتونیو گوترس نظر مثبت داشته‌اند.

اگر اعضای دائم، انتخاب آنتونیو گوترس و حتی مقبولیت هر کدام از نامزدهای دبیرکلی سازمان ملل را وتو کنند، احتمال دارد که گزینه دیگری به میان بیاید. با توجه به وضعیت فعلی باید بگوییم که نخست‌وزیر پرتغال به عنوان دبیر کلی سازمان ملل انتخاب خواهد شد. چراکه تمامی این روند به صورت سیستماتیک معطوف به رای اعضاء دائم است. البته اعضای غیر دائم سازمان ملل هم می‌توانند اقدام به رای دهی در خصوص دبیر کل آینده سازمان ملل کنند+ اما به هر ترتیب چشم آنها به رای اعضای دائم خواهد بود و از این منظر باید بگوییم که گزینه مورد نظر توانسته است از سوی اعضای دائم سازمان ملل تایید حداکثری را کسب کند.

خرم در پاسخ به این پرسش که باتوجه به خاستگاه آنتونیو گوترس که حزب سوسیالیست پرتغال است، آیا خط‌مشی سیاسی وی می‌تواند در عدم انتخاب او تاثیر داشته باشد یا خیر، یادآور شد: سوسیالست‌ها همانند سابق فعال نیستند. چراکه تفکرات و سیاست‌های آنها همانند گذشته و در زمان فروپاشی شوروی نیست. از این جهت با توجه به این‌که خاستگاه سیاسی نخست‌وزیر سابق پرتغال حزب سوسیالیست این کشور بوده نمی‌توانیم بگوییم که نگاه سیاسی برای انتخاب وی در میان اعضای دائم شورای امنیت وجود دارد. به گونه‌ای که آنها تنها به پارامترهای موجود در اتخاذ سیاست‌های فرد مورد نظر توجه می‌کنند. به عنوان مثال مواضع شخص نسبت به نژادپرستی،‌ آمریکا، اسراییل و حتی موضع آن در قبال ناتو  را مورد واکاوی قرار می‌دهند که در صورت مثبت بودن نظر آنها فرد به عنوان دبیر کل سازمان ملل انتخاب می‌شود.

کد خبر : ۴۱۷۴۶۲