خبرگزاری کار ایران

وزیران خارجه ترکیه و عربستان:

«الحشد الشعبی» نباشد!

وزیران خارجه سعودی و ترکیه مدعی شده‌اند مشارکت نیروهای الحشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) در عملیات آزادسازی موصل، فاجعه‌بار خواهد بود!

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی،  «مولود چاوش‌اوغلو» و «عادل الجبیر» وزیران خارجه ترکیه و عربستان سعودی، روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک، با حضور نیروهای الحشد الشعبی در عملیات برای بازپس‌گیری موصل از گروه تروریستی داعش مخالفت کردند.

مولود چاوش‌اغلو و عادل الجبیر، روز پنجشنبه در پی نشست شورای همکاری خلیج فارس، در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند.

موضوع عراق از مهم‌ترین محورهای این کنفرانس خبری، و نیز آن‌طور که از گزارش‌ها بر می‌آید، از موضوعات اصلی گفت‌وگوهای نشست اعضای شورا و ترکیه بود.

چاوش‌اغلو در این کنفرانس گفت که آنکارا مایل نیست مردم موصل مجبور به انتخاب بین نیروهای الحشد الشعبی، یا عناصر تندروی داعش شوند.

عادل الجبیر نیز مدعی شده است که نیروهای الحشد الشعبی در برخی مناطق عراق مشکلاتی به وجود آورده‌اند و مرتکب جنایت شده‌اند و اگر وارد موصل شوند، فاجعه رخ می‌دهد.(!)

روزنامه عربستانی «سعودی گازت»، گفته‌های وزیر خارجه ترکیه را به شکل دیگری نیز نقل کرده که در خبرگزاری آناتولی به آن اشاره نشده است. در گزارش «سعودی گازت» چاوش‌اغلو گفته است «حضور داعش و شبه‌نظامیان (شیعه) فاجعه‌بار است و عراق باید از هر دو خطر دور شود.»

وزیران خارجه ترکیه و عربستان در عین حال رویکرد خود در مورد چگونگی بازپس‌گیری موصل را نیز مطرح کرده‌اند. مولود چاوش‌اغلو می‌گوید بهتر است خود مردم موصل و «داوطلبان محلی» رهبری عملیات علیه داعش، در موصل، را در دست گیرند و «ارتش عراق و عوامل دیگر می‌توانند حمایت‌های لازم را از آن‌ها بکنند». عادل الجبیر نیز اظهار داشته، بهتر است عراق از ارتش ملی خودش استفاده کند.

عملیات برای موصل، مهم‌ترین عملیات علیه گروه تروریستی داعش در عراق برآورد می‌شود. موصل مرکز حضور تروریست‌های افراطی در عراق است، از طرف دیگر جمعیت زیادی دارد و نیز شهر بزرگی‌ست. در حال حاضر ارتش و نیروهای امنیتی عراق در موقعیت حمله برای بازپس‌گیری شهر هستند و صدها پرسنل و کارشناس ارتش آمریکا نیز در پایگاه مرکزی عملیات مستقر شده‌اند، که قرار است نقش حمایتی داشته باشند.

در این میان، ترکیه اصرار دارد که در نبرد آزادسازی موصل شرکت کند و همین امر، تنش بین بغداد و آنکارا را به اوج خود رسانده است.

کد خبر : ۴۱۸۸۸۳