خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت وگو با ایلنا:

ورود نظامی آمریکا در سوریه به «تقابل سخت» با مسکو می‌انجامد

دموکرات‌ها در حالت کنونی نمی‌خواهند تا پایان حیات سیاسی هشت ساله خود در آمریکا، وجهه سیاسی خود را با ورود به سوریه خدشه‌دار کنند.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در مورد احتمال مداخله مستقیم نظامی ایالات متحده در سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: ورود مستقیم نیروهای ارتش آمریکا در معادله میدانی سوریه و با توجه به وضعیت فعلی منطقه و خصوصاً سوریه اتفاق نخواهد افتاد. به بیان دیگر، اگر بخواهیم به صورت روشن بحث وارد شدن نظامیان ایالات متحده به زمین بازی سوریه را بررسی کنیم، باید بگوییم که در حالت کنونی و حداقل تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا این حالت اتفاق نخواهد افتاد. از این جهت باید دقت داشته باشیم که دلایل بسیار زیادی برای عدم ورود آمریکایی‌ها به سوریه وجود دارد. اما مهم‌ترین آن این است که باراک اوباما در طول هشت سال حضور خود در کاخ سفید نشان داده است که وی در تاریخ آمریکا تنها رئیس‌جمهوری بوده که خواهان ورود به پرونده‌هایی مانند سوریه یا عراق نبوده است. چراکه رئیس‌جمهوری آمریکا در سالیان گذشته جایزه نوبل را دریافت کرده و همین امر می‌تواند چهره ایالات متحده و شخص اوباما را مخدوش کند.

وی افزود: مسئله دیگر این است که دموکرات‌ها در حالت کنونی نمی‌خواهند تا پایان حیات سیاسی هشت ساله آنها در آمریکا با ورود به سوریه و درگیر شدن در نبردی که برآورد کلاسیک و مشخص نظامی در آن وجود ندارد، وجهه خود را خدشه‌دار کنند. از جهتی دیگر باید بدانیم که عربستان تلاش‌های زیادی برای اعمال فشار بر واشنگتن در راستای ورود نظامی تمام عیار به سوریه را صورت داده است اما آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که ورود به سوریه تقابل جدی و نظامی آنها با روسیه را رقم خواهد زد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که ورود نظامی آمریکا به سوریه می‌تواند رویارویی دو رقیب دوران جنگ سرد را موجب شود، عنوان کرد: وارد شدن ایالات متحده به محور عملیاتی سوریه بدون شک واشنگتن را در مقابل مسکو قرار خواهد داد. اگر به کنش‌های نظامی روسیه از شبه‌جزیره کریمه تا بندر طرطوس و لاذقیه توجه کنیم، به خوبی می‌فهمیم که امکان تقابل سخت دو قطب هژمون نظام بین‌الملل افزایش پیدا کرده است. اما عده‌ای دیگر بر این اعتقادند که پس از اوباما احتمال کلید خوردن جنگ میان مسکو و واشنگتن در غرب آسیا وجود دارد. به‌گونه‌ای که آمریکایی‌ها در اروپای شرقی و غربی به خصوص در جمهوری‌های جداشده از روسیه با تمامی قوا و با همکاری ناتو پروژه محدودسازی مسکو را کلید زده‌اند. از این جهت است که اصطکاک میان این دو کشور را می‌توان اقدام تلافی‌جویانه متقابل قلمداد کرد.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به وضعیت فعلی و رخدادهایی که در حاشیه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده به وجود آمده است، رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا صرف‌نظر از این‌که چه شخصی خواهد بود، سعی می‌کند تا پرستیژ بین‌المللی آمریکا را تا حدود زیادی افزایش دهد. چراکه سیاستمداران و مفسران در داخل خاک آمریکا و همچنین تحلیلگران مسائل حوزه بین‌الملل در خارج از ایالات متحده معتقدند که روس‌ها نه تنها در سوریه بلکه در نظام بین‌الملل اقدام به تحرکات بسیار زیادی در حوزه سیاسی و نظامی کرده‌اند. از این منظر رئیس‌جمهوری آینده آمریکا درصدد مسدود کردن پیشروی مسکو خواهد بود. از این جهت اگر فرض را بر این بگذاریم که رئیس‌جمهوری آینده آمریکا هیلاری کلینتون خواهد بود، احتمال دارد که هجمه‌های زیادی از سمت سعودی‌ها به وی صورت گیرد و نهایتاً شاهد تحرک‌های تنش‌زای واشنگتن خصوصاً در سوریه باشیم که این می‌تواند وضعیت خاورمیانه را بیش از پیش بحرانی کند.

کد خبر : ۴۱۹۳۳۵