خبرگزاری کار ایران

قریشی در گفت‌وگو با ایلنا:

ورود نظامی آمریکا به پرونده یمن دور از ذهن است/ مدیریت بحران برای واشنگتن دشوارتر از عراق و سوریه خواهد بود

برخی‌ها معتقدند که موشک‌ها از سمت طرفداران "منصور هادی" و سعودی‌ها به ناو آمریکا شلیک شده‌اند تا نهایتاً بتوانند واشنگتن را درگیر پرونده یمن کنند.

«اصغر قریشی» سفیر سابق ایران در یمن با اشاره به اخبار منتشر شده در مورد ورود نظامی آمریکا به بحران یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: با توجه به شلیک چند موشک به سمت ناو آمریکایی‌ که ادعا می‌شود توسط نیروهای انصارالله یمن شلیک شده است، شاهد بودیم که آنها رسماً شلیک موشک به سمت ناو آمریکایی را تکذیب کردند. از سمت دیگر اخباری مبنی بر ورود مستقیم غربی‌ها به درگیری‌های یمن منتشر شده است که باید بگوییم آمریکایی‌ها منافع خاصی در یمن ندارند از این جهت ورود آنها به پرونده این کشور تا حدود زیادی دور از ذهن است. مضاف بر اینکه غربی‌ها صراحتاً اعلام کردند که علاقه‌ای به درگیری در یمن ندارند و دلیل آن هم کاملاً مشخص است. به گونه‌ای که در طول یک سال و نیم گذشته تاکنون حملات عربستان خسارت‌های انسانی، مالی و زیرساختی فراوانی به یمن وارد کرده و از این جهت واشنگتن نمی‌خواهد تا این هزینه‌ها به گردن آمریکا بیافتد.

وی افزود: مسئله‌ای که پس از شلیک موشک‌ها به سمت ناو آمریکایی باید مورد بررسی قرار گیرد این است که انصارالله رسماً شلیک آنها را تکذیب کرده اما عده‌ای بر این عقیده‌اند که احتمال دارد این موشک‌ها از سمت طرفداران «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و سعودی‌ها شلیک شده باشد تا بتوانند واشنگتن را درگیر پرونده یمن کنند. چراکه با توجه به صحبت‌هایی که در اجلاس جده صورت گرفت، قرار شد تا انصارالله سلاح‌های خود را تحویل دولت بدهد و پروسه صلح و آشتی ملی در آن زمان کلید بخورد اما مطالبه انصار‌الله این بود که باید ببینیم چه جناحی را می‌توانیم به عنوان دولت حاکم بر یمن قبول کنیم تا بتوانیم سلاح‌ها را به آنها تحویل دهیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه طرحی از سوی لندن برای بحران یمن ارائه شده است، گفت: بریتانیا طرحی را در شورای امنیت مبنی بر ایجاد آتش‌بس در یمن مطرح کرده است که احتمال دارد که بخواهد روند جدیدی با توجه به فعالیت شورای سیاسی یمن کلید بزند. از این جهت باید بگوییم که پرونده یمن به دلیل اختلاف بین اعراب عربستان و یمن یا به بیان بهتر، اختلاف میان اعراب شمال و جنوب ریشه‌های تاریخی دارد و به این راحتی حل نخواهد شد. بنابراین با توجه به وضعیت میدانی و سیاسی فعلی یمن باید بگوییم که عربستان به عنوان یک بازیگر عصبانی در این پرونده احتمال دارد که دست به تحرکات هیجانی در حوزه میدانی بزند و از سمت دیگر همین روند موجب خواهد شد تا سطح درگیری نسبت به گذشته افزایش پیدا کند که آینده آن کاملاً مبهم و گنگ است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه بخواهیم به صورت صریح بگوییم آمریکا به پرونده یمن ورود کرده است به نظر باید منتظر اظهارنظرها و موضع‌گیری واشنگتن باشیم. چراکه با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا سیاستمداران و سران نظامی این کشور احتیاط را مد نظر قرار می‌دهند تا وجهه سیاسی آنها در داخل و خارج از خاک ایالات متحده مخدوش نشود. از این جهت باید گفت که اگر آمریکا بخواهد در یمن فعال شود این موضوع تا حد زیادی واشنگتن را مورد خطاب قرار خواهد داد. چراکه یمن در حالت فعلی در وضعیت بحرانی قرار دارد و حتی غربی ها در جایی عربستان را به کاهش سطح خشونت در این کشور ملزم کرده بودند. از جهت دیگر مددیریت پرونده‌هایی مانند عراق و سوریه اوضاع و احوالی متفاوت‌ با پرونده یمن دارد.

کد خبر : ۴۱۹۳۶۴