خبرگزاری کار ایران

ترزا می: توقف مهاجرت در اولویت است/ اولاند:حفظ اصل جا‌به‌جایی آزاد در اروپا ضروری است

رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد که تصمیم بریتانیا به ترک اتحادیه اروپا نباید اصل جابه‌جایی آزادانه در این قاره را به مخاطره بیاندازد.

به گزارش ایلنا به نقل از یورونیوز، «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه در کنفرانس اروپا در پاریس که با عنوان «برای تولد دوباره اروپای جدید» برگزار شد، گفت: «به نظرم بدترین رفتاری که می‌تواند صورت بگیرد این است که انتخاب به پای رقابت گذاشته شود و بنیان‌های اتحادیه اروپا زیر سوال قرار گیرد. ما باید این مذاکرات را تا پایان انجام داده و هم‌زمان، اصول اتحادیه اروپا به ویژه اصل جابه‌جایی آزاد را حفظ کنیم.»

«ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا با اتخاذ موضعی سخت تاکید کرده است که در مذاکره با اتحادیه اروپا موضوع «توقف مهاجرت» اولویت خواهد داشت. موضعی که با واکنش رهبران اروپا از جمله رئیس جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان مواجه شده است.

از سویی دیگر، «نیکلا استرجن» وزیر اول اسکاتلند بر خواسته «باقی نگه داشتن این کشور در قلب اروپا» تاکید کرد و گفت: «تفاوت میان اسکاتلندی‌‌ها و دولت مرکزی در این است که آنها به حاشیه اروپا عقب نشینی می‌کنند ولی ما قصد داریم که در قلب آن باقی بمانیم؛ جایی که اسکاتلند به آن تعلق دارد.»

تازه ترین نظرسنجی منتشر شده حاکی است که ۳۹ درصد از شهروندان بریتانیا ترجیح می‌دهند اولویت در مذاکره با اتحادیه اروپا، «کاهش مهاجرت» باشد. این در حالی است که تنها ۱۳ و ۴۹ دهم درصد پاسخ دهندگان خواستار اولویت موضوع «تجارت با این اتحادیه» شده‌اند.

کد خبر : ۴۱۹۵۶۶