خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف نشست لندن، ایجاد هجمه نامحسوس علیه روسیه است

داده‌ها و اظهار نظر مقام‌ها نشان می‌دهد که هر لحظه باید منتظر افزایش درگیری میان روسیه با اروپا و حتی آمریکا باشیم.

«قاسم محبعلی» مدیر کل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه با اشاره به برگزاری نشست بررسی بحران سوریه در لندن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: در وضعیت کنونی منازعه سوریه به پرونده‌ای میان آمریکا و روسیه تبدیل شده است. اگر به اخبار منتشر شده در روزهای اخیر نگاه کنیم، در صدر آنها وتوی پیش‌نویس طرح فرانسه و بریتانیا توسط روسیه را مشاهده می کنیم که همین موضوع باعث شده تا جناح کشورهای اروپایی که در پرونده سوریه ایفای نقش می‌کنند، علیه مسکو مواضعی اتخاذ کنند. از این رو شاهد بودیم که فرانسه، آلمان و بریتانیا علیه روسیه فعالیت‌هایی را به صورت جداگانه انجام دادند. حتی نمایندگان پارلمان آلمان خواستار تحریم بیشتر روسیه شدند و  از سوی دیگر وزیر خارجه بریتانیا در مجلس عوام این کشور سخنان تندی علیه روسیه اظهار کرد.

وی ادامه داد: نکته‌ای که باید در اینجا مورد نظر قرار گیرد، این است که در ترکیب نشست لوزان و لندن، آمریکا و شخص «جان کری» وزیر خارجه این کشور حضور دارد. لذا در اینجاست که تنها یک معنا می‌تواند نمایان شود و آن هم تقابل آشکار واشنگتن و مسکو با یکدیگر است. به بیانی دیگر زمانی که مشاهده می‌کنیم در نشست لندن وزرای خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا به علاوه وزیر خارجه آمریکا حضور دارند حداقل از دیدگاه شکلی مشخص می‌شود که آمریکا با متحدان اروپایی خود در صدد ترسیم راهبرد و تقسیم وظایف در مورد پرونده سوریه هستند و در سطح بعدی نظاره‌گر آرایش سیاسی آنها علیه روسیه هستیم.

در نشست لوزان طرفین حاضر در جلسه با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند و نهایتاً سعی می‌کردند تا با تزریق نظرات و راهبردهای خود به یکدیگر به نوعی اعمال فشار سیاسی برای دستیابی به یک خروجی مناسب را به تصویر بکشند که البته نهایتاً تداوم گفت‌وگوها حاصل شد و خروجی خاصی از آن به دست نیامد. البته عموماً دور اول این مدل از مذاکرات آن هم با حضور نماینده بازیگران گوناگون در پرونده سوریه به کسب نتیجه منتهی نخواهد شد. چراکه در دیدارهای اولیه اختلاف نظرها جود دارد و اهداف به خوبی هدف‌گذاری و تبیین نمی‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر مواضع غربی‌ها در نشست لوزان گفت: آمریکایی‌ها در لوزان به صورت تلویحی اعلام کردند که احتمال دارد در مورد بحران سوریه «طرح دوم» را مطرح کنند که البته محتویات آن تاکنون مشخص نیست. اما باید توجه داشت که احتمال درگیری بیشتر میان روس‌ها و کشورهای اروپایی بسیار بالا است. داده‌ها و اظهار نظر مقام‌ها نشان می‌دهد که هر لحظه باید منتظر افزایش درگیری میان روسیه با اروپا  و حتی آمریکا باشیم. چراکه به بیان غربی‌ها، روس‌ها یک دعوای بسیار سنگین با بازیگران دخیل در پرونده سوریه را آغاز کرده که ممکن است هجمه‌های بسیار زیادی به آنها وارد کند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا راهبرد اروپایی‌ها در مورد سوریه با نگرش غربی‌ها تفاوت دارد یا خیر،‌ گفت: راهبرد اروپا و آمریکا  در مورد سوریه با یکدیگر تفاوت خاصی ندارد. ممکن است اینگونه برداشت بشود که اروپایی‌ها ملایم‌تر از غربی‌ها در مواجهه با این موضوع هستند اما باید توجه کرد که در برخی از منحنی‌های مربوط به بحران سوریه شاهد بوده‌ایم که دولت‌های عضو اتحادیه اروپا از سیاست‌های اوباما در قبال سوریه ناراضی بودند و حتی خواستار برخورد تند واشنگتن با اسد بوده‌اند. لذا باید گفت که اروپایی‌ها خواستار تغییر وضع موجود در سوریه هستند اما روس‌ها به دنبال تثبیت حالت فعلی در زمین بازی سوریه بوده‌اند. از این منظر باتوجه به موازنه قدرتی که صورت  گرفته و با عنایت به این‌که گستردگی حضور گروه‌های تروریستی در سوریه می‌تواند روند عملیاتی و سیاسی را با مشکل روبه‌رو کند، باید گفت که احتمال پیچیده شدن این پرونده در هفته‌ها و ماه‌های آینده وجود دارد.  

کد خبر : ۴۱۹۶۵۲