خبرگزاری کار ایران

کارشناسان آمریکا:

کره‌شمالی تا سال آینده به فناوری‌های جدید موشکی دست می‌یابد

بر اساس گزارش کارشناسان موشکی آمریکا، کره‌شمالی تا سال آینده موشک «موسودان» را عملیاتی می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، یکی از کارشناسان آمریکا گفت که به رغم شکست‌های ظاهری آزمایش موشکی کره‌شمالی در روز‌های گذشته، به نظر می‌رسد که برنامه موشکی گسترده این کشور تا سال آینده شاهد عملیاتی شدن موشک‌های بالستیک میان‌برد موسودان باشد که این زمان بسیار کوتاه‌تر از برنامه‌ریزی‌های انجام شده است.

ارتش آمریکا روز شنبه اعلام کرد که موفق به تشخیص و رهگیری آزمایش شکست‌خورده موشک موسودان در کره‌شمالی شده است. این آزمایش نقض آشکار مصوبه‌های سازمان ملل محسوب می‌شود.

مرکز فرماندهی استراتژیک آمریکا اعلام کرد که پرتاب این موشک در شمال‌غرب کره‌شمالی و در شهر «کوسانگ» انجام گرفته و با شکست روبه‌رو شده است. ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد که این موشک بلافاصله پس از پرتاب، با مشکلات فنی روبه‌رو شده و پرتاب آن شکست خورده است. البته نه این نهاد نظامی کره‌جنوبی و نه پنتاگون دلایلی برای این شکست ارائه نداده‌اند.

موشک‌های موسودان بردی معادل سه هزار کیلومتر دارند که این موضوع تهدیدی برای کره‌جنوبی و ژاپن و مناطقی از آمریکا، محسوب می‌شود. پیونگ‌یانگ اعلام کرده که موفق به نصب کلاهک کوچک شده‌ای بر روی این موشک شده است که این موضوع به طور مستقل تایید نشده است.

«جان شیلینگ»، مهندس هوا‌فضا و کارشناس پرتاب موشک در این زمینه گفت که نکته قابل توجه این است که کره‌شمالی این موشک را از سواحل غربی خود پرتاب کرده است و نه از مراکز آزمایشی همیشگی این کشور.

وی افزود: «‌انتقال این موشک به سواحل کوسانگ مانند این است که شما چرخ‌های آموزشی و کمکی دوچرخه خود را جدا کنید تا ببینید تا چه میزان راندن دوچرخه را فراگرفته‌اید.»

شیلینگ همچنین گفت که به رغم تنها یک آزمایش موفقیت آمیز از میان هفت آزمایش انجام گرفته، کره‌شمالی تنها اشتباه‌های گذشته را تکرار نمی‌کند.

وی همچنین افزود: «برنامه آزمایشی‌ که کره‌شمالی پی گرفته است،‌ شامل به نمایش گذاشتن قابلیت‌های جدید عملیاتی می‌شود. این موضوع احتمال شکست آزمایش‌های منفرد را افزایش ‌می‌دهد ولی در عین حال نشان‌دهنده آن است که در هر تلاش،‌ کارشناسان این کشور موارد جدیدی را فراخواهند گرفت.»

وی در ادامه گفت: «‌اگر آن‌ها با همین سرعت به تلاش‌شان ادامه دهند،‌ موشک بالستیک میان‌برد موسودان از سال آینده عملیاتی می‌شود.»

آخرین آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ در آستانه نشست روز چهارشنبه وزرای دفاع و خارجه کشور‌های آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی درباره برنامه موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی،‌انجام گرفته است.

یک دیپلمات ارشد آمریکایی در امور شرق آسیا ماه گذشته میلادی گفت که واشنگتن باید استفاده از سیستم موشکی «تاد» را با توجه به سرعت آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی، در کره‌جنوبی تسریع کند.

منابع دولتی ژاپن به خبرگزاری رویترز گفتند که این کشور ممکن است برای ارتقای سیستم‌های موشکی بالستیک خود حدود یک میلیارد دلار هزینه کند.   

 

 

 

کد خبر : ۴۲۰۲۳۷