خبرگزاری کار ایران

مصوبه کناره‌گیری پادشاه ژاپن سال آینده تحویل پارلمان می‌شود

پارلمان ژاپن قرار است تا مصوبه‌ای در رابطه با کناره‌گیری پادشاه این کشور از قدرت از ابتدای سال ۲۰۱۷ به تصویب رساند.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «یوهیشیده سوگا» رئیس کابینه ژاپن، امروز – چهارشنبه – گفت که لوایحی که قرار است تا استعفای «آکیهیتو» امپراطور ژاپن را تسهیل کند و «ناروهیتو» ولیعهد این کشور را به قدرت رساند، در جلسه بعدی پارلمان ژاپن به تصویب خواهد رسید.

وی افزود: «نتیجه‌گیری گروه‌های متخصص،‌ که در اولین جلسه روز دوشنبه برگزار شده، مشخص کرد که در آغاز سال آینده به پارلمان تحویل داده شود. پس از آن قرار است مصوبه دیگری برای بازبینی در جلسه آینده در نیمه نخست سال جدید به پارلمان داده شود. این مصوبه‌ها قرار است تا بر اساس این داده‌ها و داده‌های دیگر مورد بررسی قرار گیرد.»

روز سه‌شنبه،‌ رسانه‌های محلی گزارش دادند که دولت ژاپن در تلاش بوده تا یک مصوبه ویژه برای استعفای آکیهیتو صادر کند.

امپراتور ۸۲ ساله ژاپن در ویدیویی در ماه اوت اعلام کرده که آماده واگذاری قدرت بوده و دلیل این اقدام را کهولت سن خود دانسته است. کناره‌گیری از قدرت در قوانین ژاپن توصیه نشده و تنها پس از مرگ امپراتور، قدرت به ولیعهد خواهد رسید.

بر اساس نظرسنجی‌های انجام گرفته،‌حدود ۸۰ درصد از جمعیت ژاپن از کناره‌گیری پادشاه ژاپن حمایت می‌کنند.

آکیهیتو از سال ۱۹۸۹ و در پی مرگ «هیروهیتو» پادشاه پیشین این کشور به قدرت رسید. بر اساس قوانین ژاپن، امپراتور نقش تشریفاتی داشته و به عنوان نماد وحدت ملی شناخته می‌شود. آکیهیتو دو پسر دارد که پس از وی به سمت امپراتوری خواهند رسید.

کد خبر : ۴۲۰۶۴۶