خبرگزاری کار ایران

لاسجردی در گفت‌وگو با ایلنا:

احتمال گفت‌وگوی اردوغان و عباس درباره تعیین جانشین ابومازن / استفاده از ظرفیت آنکارا و دوحه برای تحقق آشتی ملی

محور اصلی سفر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به ترکیه و قطر رایزنی درباره آشتی فتح و حماس است و مسئل اقتصادی و موضوع جانشینی وی نیز مورد بحث خواهد بود.

«حسن لاسجردی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به سفر «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به ترکیه عنوان کرد: با توجه به مجموع حوادثی که در سال‌های اخیر در مورد فلسطین اتفاق افتاده و با در نظر گرفتن مسائلی مانند حادثه کشتی مرمره، اجلاس داووس و تغییر اقلیم سیاسی کشورهای عربی در منطقه، شاهد هستیم که طی چند ماه گذشته رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای دومین بار به ترکیه سفر کرده و قرار است پس از آن راهی قطر شود. بحثی که در این بین مطرح خواهد بود، این است که به احتمال زیاد آشتی میان فتح و حماس در دستور کار دیدار محمود عباس با اردوغان قرار گیرد. چراکه همگان می‌دانند اختلاف‌ها میان این دو جناح از سال‌های گذشته اتفاق افتاده و به نوعی بحث آشتی ملی در سرزمین‌های فلسطینی به چالش کشیده شده است. لذا از این نظر محمود عباس سعی دارد که از ظرفیت ترکیه و قطر برای بهبود وضعیت مذاکرات صلح استفاده کند.

وی افزود: مساله دیگری که به نظر می‌رسد در محافل خصوصی و دیدارهای محمود عباس با اردوغان و مقام‌های قطر صورت بگیرد، این است که به دلیل افت توان مدیریتی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بر اساس اخباری که از سمت وی و منابع آگاه در این تشکیلات اعلام شده است، خلاء قدرت بیش از پیش در این محور حس می‌شود و از سمت دیگر بالا رفتن سن محمود عباس احتمال صحبت کردن با وی برای جایگزینی رئیس تشکیلات خودگردان را محتمل می‌کند. از سوی دیگر، باید توجه داشته باشیم که با توجه به نزدیک بودن روابط آنکارا و تل‌آویو به یکدیگر و با در نظر گرفتن عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و ترکیه قرار بر این بود تا برخی از بنگاه‌های تجاری و اقتصادی در سرزمین‌های اشغالی توسط ترکیه تاسیس شود که راه‌اندازی کارخانه تولید روغن زیتون در غزه یکی از این موضوع‌ها بوده است. لذا به نظر می‌رسد که محورهای اقتصادی یکی دیگر از مواردی باشد که در این دیدارها به آن اشاره می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست ترکیه در نزدیک بودن به تل‌آویو و از سوی دیگر با نگاهی به علنی شدن روابط کشورهای عربی منطقه با اسرائیل، به نظر می‌رسد که آنکارا در صدد است تا نقش تسهیل کننده برای رسیدن به صلح میان فتح و حماس را بازی کرده و از سوی دیگر بتواند پرونده فلسطین را تا حدودی تغییر داده که نهایتاً منجر به نمایان شدن یک نتیجه نهایی شود و از این‌رو احتمال می‌رود ترک‌ها بخواهند احیای گفت‌وگوها در این خصوص را کلید بزنند. از این حیث به نظر می‌رسد که محمود عباس در صدد است تا با استفاده از ظرفیت قطر و ترکیه، اسرائیل را تحت فشار قرار داده تا بتواند توافقی تقریبی که در سفر بهمن ماه وی به دوحه صورت گرفته بود را تکمیل کند.

کد خبر : ۴۲۱۸۴۱