خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

«رقه»، سناریوی جدید ترکیه و آمریکا در مقابل «موصل»/ تجزیه عراق و سوریه از ۱۰ سال پیش در دستور واشنگتن بود

ترکیه قصد دارد با همکاری آمریکا پس از پاک‌سازی رقه شرایط را برای ورود و فرار عناصر داعش به «ادلب» فراهم کند تا بتواند به این بهانه وارد این شهر و مبارزه با عناصر داعش شوند که دقیقاً می‌توانیم بگوییم سناریویی همانند موصل را برای حضور و سهم‌خواهی نامشروع خود طراحی کرده‌اند.

«حسن هانی‌‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تحلیل سفر وزیر دفاع آمریکا به ترکیه و عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سفر «اشتون کارتر» وزیر دفاع ایالات متحده به ترکیه، عراق و پس از آن به اربیل نشان می‌دهد که آمریکا وارد فاز جدیدی از سناریوی تجزیه عراق و سوریه با همکاری ترکیه شده است. حوادثی که چند روز گذشته در کرکوک به وقوع پیوست، نشان می‌دهد که یک هماهنگی کامل میان نیروهای آمریکا و ترکیه در مورد پیشبرد این سناریو وجود دارد. به گونه‌ای که گفته می‌شود حدود ۷۰ تا ۱۰۰ نفر از عناصر گروهک تروریستی داعش با پوشش اطلاعاتی و ماهواره‌ای آمریکا با کمک ترکیه وارد شهر کرکوک شدند و اقدام به انجام عملیات تروریستی در آن ناحیه کردند که هدف اصلی آنها «بیرون راندن اعراب مقیم کرکوک» به دلیل وجود ناامنی در این شهر بوده تا نهایتاً بتوانند با برگزاری همه‌پرسی بحث استقلال این ناحیه را عملی کنند.

وی ادامه داد: مشابه چنین طرحی را در خصوص «رقه» و اعلام حضور احتمالی ترکیه در عملیات آزادسازی این جغرافیا شاهد هستیم. به صورتی که ترکیه قصد دارد با همکاری آمریکا پس از پاک‌سازی رقه شرایط را برای ورود و فرار عناصر داعش به «ادلب» فراهم کند تا بتواند به این بهانه وارد این شهر و مبارزه با عناصر داعش شود که دقیقاً می‌توانیم بگوییم سناریویی همانند موصل را برای حضور و سهم‌خواهی نامشروع خود طراحی کرده‌اند. از این‌رو اگر به سخنان «جو بایدن» حدود ۱۰ سال پیش که به عنوان سناتور در کنگره آمریکا مشغول به فعالیت بود توجه کنیم، به صورت کامل می‌فهمیم که وزیر دفاع ایالات متحده درصدد است تا طرح تجزیه عراق که در آن  سال‌ها توسط بایدن مطرح شده بود، تکمیل کند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به ادعای ترکیه در مورد موصل گفت: اگر به اظهارات ریاست جمهوری ترکیه در خصوص ادعای تاریخی آنکارا در خصوص موصل توجه کنیم، به راحتی می‌فهمیم که ترکیه در صدد است تا در شطرنج جدید سیاسی، جغرافیایی و امنیتی عراق اقدام به سهم‌خواهی کند. از این منظر احتمال دارد نظامیان ترکیه به صورت نمادین از طریق زمین و هوا در عملیات آزادسازی رقه حضور داشته باشند و بتوانند از این طریق ادلب و جرابلس را همانند ادعای خود در مورد موصل متعلق به ترکیه بخوانند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مورد عملیات رقه و احتمال حضور ترک‌ها در این روند باید بگوییم که با توجه به عدم تمایل دولت سوریه نسبت به حضور ترک‌ها در عملیات رقه به نظر می‌رسد ترکیه در این خصوص اصرار خود را افزایش دهند. همانطور که شاهد مدلی از ورود تروریست‌ها از موصل به کرکوک بودیم، بدون شک در مورد سوریه هم شاهد سرازیر شدن تروریست‌ها از رقه به ادلب خواهیم بود تا نهایتاً زمینه اخراج مردم از این ناحیه صورت گرفته و ادلب به خاک ترکیه الحاق شود. در مقابل واکنش روس‌ها در خصوص ورود ترکیه قابل تامل خواهد بود. چراکه اگر میان واشنگتن و مسکو «داد و ستد سیاسی» صورت بگیرد، بدون شک روسیه واکنش خاصی به ورود ترکیه به عملیات رقه صورت نخواهند داد.

کد خبر : ۴۲۲۱۹۲