خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

اقتصاد و سیاست‌خارجی دلایل تنزل محبوبیت اولاند/ خیزش «لوپن» و «ژوپه» سوسیالیست‌ها را تهدید می‌کند

اگر از "جناح راست میانه آلن ژوپه و از سمت دیگر مارین لوپن" به عنوان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نمایان شوند احتمال کشیده شدن رقابت‌ها به دور دوم وجود دارد.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا با اشاره به نظرسنجی‌های صورت گرفته در مورد تنزل بی‌سابقه محبوبیت «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: هر چقدر که به انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه نزدیک می‌شویم، شاهد ایجاد اصطکاک میان احزاب سیاسی این کشور و حتی انتشار نظرسنجی‌های مختلف در این راستا هستیم. در روزهای گذشته مناظره‌ای میان «احزاب راست میانه» فرانسه برگزار شد و پس از آن نظرسنجی توسط موسسه «ایفوپ» در خصوص نظر فرانسوی‌ها در مورد فرانسوا اولاند برگزار و نتایج آن منتشر شد که شاهد بودیم که تنها یک درصد از مردم فرانسه از رئیس‌جمهوری خود راضی بوده و حدود ۸۵ درصد از جمعیت این کشور از اقدام‌های اولاند ناراضی هستند.

وی افزود: دلایل زیادی در خصوص متزلزل بودن جایگاه و کاهش محبوبیت اولاند به عنوان ضعیف‌ترین رئیس‌جمهوری در جمهوری پنجم فرانسه وجود دارد. به گونه‌ای که وی به هیچ کدام از برنامه‌های ارائه شده در زمان انتخابات عمل نکرد که می‌توان در رأس آن معضل اشتغال و کسری بودجه فرانسه را مدنظر قرار داد. کسری بودجه این کشور توسط رئیس‌جمهوری سوسیال فرانسه بهبود پیدا نکرد اما شاهد بودیم که در اسپانیا تا حدود زیادی ثبات اقتصادی حاکم شده اما فرانسه همچنان از این روند عقب مانده است. طرح‌هایی برای اشتغال‌زایی در سطح کشور فرانسه از سوی دولت سوسیال این کشور مطرح شد اما متاسفانه هیچ کدام از این طرح‌ها عملیاتی نشد و حتی رشد اقتصادی نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرد. در این بین باید توجه داشت که فرانسه دومین اقتصاد اروپا شناخته می‌شود اما تاکنون نتوانسته کاری از پیش ببرد.

نظرسنجی‌ها نشان داده که فرانسوا اولاند نسبت به «نیکلا سارکوزی» رئیس‌جمهوری سابق فرانسه ۱۱ درصد در مقبولیت‌ عمومی پایین‌تر بوده و همین موضوع می‌تواند در انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور مشکلاتی برای شخص اولاند و حزب سوسیال فرانسه به وجود آورد. چراکه دو رقیب اصلی وی یعنی نیکلا سارکوزی و «آلن ژوپه» از جناح راست میانه می‌توانند تا حدودی وضعیت وی را تهدید کنند. از این منظر با توجه به این‌که قرار است در روز ۲۰ نوامبر انتخابات درون‌حزبی احزاب راست میانه برگزار شود، شاهد خروجی اصلی این جناح برای معرفی نامزد خود در انتخابات ریاست جمهوری خواهیم بود که به نظر می‌رسد ژوپه (نخست وزیر دوران ریاست جمهوری ژاک شیراک) پیروز میدان خواهد بود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر این‌که ورود «مارین لوپن» رهبر جبهه ملی فرانسه و آلن ژوپه به عرصه انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند اولاند را با شکست روبه‌رو کند، گفت: آلن ژوپه در حال حاضر چهار تا پنج درصد از رقیب اصلی خود یعنی نیکلا سارکوزی جلوتر است و احتمال دارد که به عنوان خروجی اصلی راست‌گرایان میانه مطرح شود. از طرفی دیگر، مارین لوپن به عنوان رهبر جبهه ملی فرانسه یکی از رقبای سرسخت اولاند و سوسیالیست‌ها، احتمال دارد که به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه مطرح شود و تلاش دارد که همانند سال‌های قبل از اولاند پیشی بگیرد. در این صورت اگر بخواهیم بگوییم که از جناح راست میانه آلن ژوپه و از سمت دیگر مارین لوپن به عنوان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نمایان شوند، احتمال کشیده شدن رقابت‌ها به دور دوم وجود دارد. در اینجا اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد و نامزد سوسیالیست‌ها در انتخابات فرانسوا اولاند باشد، به احتمال زیاد و با توجه به وضعیت نظرسنجی‌ها و اقبال عمومی فرانسوی‌ها، اولاند به حاشیه خواهد رفت و در آنجاست که احتمال سقوط سوسیالیست‌ها در پاریس قوت می‌گیرد.

وی در پایان بیان کرد: بحث اقتصادی از مهمترین مسائلی است که در مناظره نامزدهای راست میانه فرانسه مطرح شد. اما باید دانست که موضوع سیاست خارجی اولاند یکی دیگر از محورهایی بوده که توانسته جایگاه وی را متزلزل کند. به گونه‌ای که شکست پاریس در پرونده سوریه که از پنج سال گذشته در صدد ایجاد ائتلاف اروپایی برای کنار زدن اسد بوده است، هم اکنون خروجی خاصی نداشته است. از سمت دیگر کسانی مانند مارین لوپن و طیف راستگرایان افراطی فرانسه معتقدند که در فرآیند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) اولاند نتوانسته آن‌گونه که باید نفوذ فرانسه را نمایان کند. لذا همین موضوع به علاوه محورهایی که در ابتدا توضیح داده شد، موجب شده تا وضعیت اولاند و جایگاه وی بیش از پیش بحرانی بشود.

کد خبر : ۴۲۲۲۰۱