خبرگزاری کار ایران

ابراز نگرانی مقام‌های اتحادیه اروپا نسبت به بازداشت‌ها در «دیاربکر»

مقام‌های اتحادیه اروپایی در رابطه با بازداشت شهرداران «دیاربکر» ابراز نگرانی کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، مقام‌های بلند‌پایه اروپایی نسبت به بازداشت شهرداران «دیاربکر» بزرگ‌ترین شهر کردنشین ترکیه ابراز کردند.

«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «یوهانز هان» کمیسر این اتحادیه در بیانیه مشترکی که امروز -چهارشنبه- صادر شد، اعلام کردند که ترکیه باید در برخورد با تهدید‌های امنیتی شبه‌نظامیان کرد، به قوانین احترام گذاشته و به آن پایبند باشد.

در این بیانیه تاکید شده است: «راه‌حل سیاسی تنها گزینه کاربردی است.»

بر اساس اعلام منابع امنیتی ترک، بازداشت «گولتان کیسناک» و «فیرات آنلی» دو شهردار دیاربکر به اتهام مشارکت در اقدام‌های «تروریستی» و در راستای تحقیقات در این حوزه، صورت گرفته است.

این دو نفر سه‌شنبه شب بازداشت شدند.

حضور سنگین پلیس در اطراف ساختمان شهرداری در پی بازداشت شهرداران دیاربکر مشهود بود.

ده‌ها پلیس که ساختمان شهرداری را محاصره کرده بودند، با خودرو‌های سبک و کامیون‌های آب‌پاش در این منطقه مستقر شده بودند. به گفته خبرنگاران، افسران پلیس به جست‌و‌جوی این ساختمان پرداختند.

بر اساس اعلام مقام‌ها، کیساناک در یک فرودگاه محلی و آنلی نیز در منزل شخصی خود تحت بازداشت هستند.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه به طور مکرر هشدار داده است که مقام‌های محلی به ارائه کمک‌های لجستکی به شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک متهم هستند.

حزب دموکراتیک خلق کردها ضمن محکوم کردن این بازداشت‌ها، از طرفداران خود خواست تا به اعتراض‌ها و تظاهراتی که امروز برگزار می‌شود، بپیوندند.

این حزب در حساب توئیتر خود نوشت: «‌ما بازداشت گولتان کیساناک و فیرات آنلی را محکوم می‌کنیم. خواستار آزادی بی‌درنگ آن‌ها هستیم.»

حدود ۲۰۰ نفر که شامل حقوق‌دانان این حزب نیز می‌شود، در ساعات پایانی روز سه‌شنبه در ساختمان شهرداری شهر دیاربکر برای اعتراض به این بازداشت‌ها گردهم آمدند.

ماه گذشته میلادی، ‌۲۴ شهرداری که مظنون به داشتن رابطه با پ‌ک‌ک بودند، از کار تعلیق شده و با مقام‌هایی که به حزب حاکم عدالت و توسعه نزدیک بودند، جایگزین شدند.

بیش از ۴۰ هزار نفر از زمانی که پ‌ک‌ک برای نخستین بار در سال ۱۹۸۴ اسلحه به دست گرفت و خواستار استقلال از دولت ترکیه شده بود، کشته شدند.

 

 

 

 

کد خبر : ۴۲۲۷۸۱