خبرگزاری کار ایران

اعلمی فریمان در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح استیضاح مادورو، نشانه اوج قطب‌بندی سیاسی در ونزوئلا/ اعمال فشار بیشتر بر پارلمان متصور است

رئیس‌جمهوری ونزوئلا پس از خیزش نمایندگان پارلمان اقدام به کاهش حقوق آنها کرده و صراحتاً اعلام کرد که پارلمان این کشور را باید «پارلمان کودتا» نامید که این وضعیت نشان از اوج اختلاف میان قوه مقننه و قوه مجریه ونزوئلا دارد.

«هادی اعلمی‌فریمان» کارشناس مسائل آمریکای لاتین با تشریح وضعیت سیاسی ونزوئلا و طرح استیضاح «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: باید توجه داشت که فضای داخلی ونزوئلا نسبت به ماه‌های اخیر دچار یک قطب‌بندی شدید شده است. به گونه‌ای که در ابتدا شاهد بودیم در لایه‌های مختلف جامعه این کشور، قطب‌بندی‌هایی صورت گرفته بود اما در حالت فعلی شاهد هستیم که این قطب‌بندی به ساختار حکومت ونزوئلا سرایت کرده است. این وضعیت زمانی اتفاق افتاد که اپوزیسیون این کشور صندلی‌های پارلمان را اشغال کرده و وارد مجلس شد که نهایتاً شاهد قطب‌بندی بسیار آشکار و تند در سطوح بالایی ساختار سیاسی ونزوئلا هستیم.

وی ادامه داد: این روند قطب‌بندی را در ساختار رسانه‌ای آمریکا (اعم از آمریکای جنوبی و ایالات متحده) شاهد هستیم که در آنجا برخی از رسانه‌ها دچار اختلاف نظر شده‌اند. اگر به داده‌های خبرگزاری‌هایی مانند آسوشیتدپرس، رویترز و به طور کلی رسانه‌های اروپایی و آمریکایی نگاهی بیندازیم، دریافت می‌کنیم که تمامی اخبار و اقدام‌های آنها در راستای تحت الشعاع قرار دادن چهره مادورو و تخریب دولت وی صورت می‌گیرد. در مقابل رسانه‌های داخلی توسط رسانه‌های خارجی متهم به دریافت مبالغ هنگفت از دولت ونزوئلا هستند تا بتوانند چهره وی را مثبت نشان بدهند. از این جهت شاهد یک جنگ رسانه‌ای در خصوص ونزوئلا و شخص نیکلاس مادورو هستیم.

در ساختار سیاسی ونزوئلا در حالت کنونی تنها پارلمان این کشور است که مخالف مادورو بوده و همان‌طور که در ابتدا توضیح داده شد، ورود اپوزیسیون این کشور به مجلس باعث افزایش اختلاف‌ها در ونزوئلا شد. در بدنه ارتش و به خصوص افسران بلندپایه و همچنین قوه قضائیه این کشور همچنان وفاداران به چاوز و مادورو وجود دارند اما شاهد هستیم مقاومت اصلی توسط پارلمان صورت می‌گیرد. تا جایی که مادورو پس از خیزش نمایندگان پارلمان اقدام به کاهش حقوق آنها کرده و صراحتاً اعلام کرد که پارلمان این کشور را باید «پارلمان کودتا» نامید که این وضعیت نشان از اوج اختلاف میان قوه مقننه و قوه مجریه ونزوئلا دارد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر این‌که در حالت فعلی شاهد بروز اقدام‌های سخت از سوی رئیس جمهوری ونزوئلا هستیم، گفت: طرح استیضاح رئیس‌جمهوری که توسط نمایندگان پارلمان ونزوئلا مطرح شده است، نشان از وخیم‌تر شدن اوضاع سیاسی در این کشور دارد و به نظر می‌رسد که مادورو در روزها و هفته‌های آینده اقدام به استفاده از «ابزارهای فشار و راهبردهای اقتدارگرایانه» علیه مجلس این کشور کند. در ماه‌های اخیر شاهد بودیم که در ابتدا برخوردهای نرم از سوی رئیس جمهور ونزوئلا صورت گرفت اما در نطق‌های وی مشاهده می‌کنیم که خطاب به مجلس صراحتاً اعلام کرده بود که «دولت این کشور اجازه به راه انداختن کودتا توسط پارلمان» را نخواهد داد. اما باید دانست که ساختار مجلس ونزوئلا موجب ایجاد کودتا نخواهد شد. لذا اگر به ادبیات رئیس‌جمهوری ونزوئلا نگاهی گذرا بیاندازیم، می‌فهمیم که یک ادبیات سخت و واژه‌های تقابلی از سوی وی در قبال مجلس به کار گرفته شده که این نشان دهنده افزایش اختلاف‌ها میان طیف‌های سیاسی و مقابله دولت با اپوزیسیون حاکم بر پارلمان دارد.

گزارش‌هایی مبنی بر طرح‌ریزی و اجرای درگیری‌های خیابانی در کاراکاس و سایر شهرهای ونزوئلا منتشر می‌شود که با توجه به داده‌های میدانی عده‌ای از شورشیان کلمبیا، عوامل منتسب به آمریکا و حتی طیف مرتبط با ثروتمندان داخل ونزوئلا راهبردی برای صف‌کشی‌های خیابانی، طرح و اجرا کرده‌اند که می‌تواند امنیت عمومی این کشور را با مخاطرات جدی روبه‌رو کند. البته این وضعیت از سال‌های گذشته تاکنون ادامه دارد که در برهه‌ای، دلایل آن به بحران مواد غذایی مرتبط بود. در ادامه چندین دلیل برای به هم ریختگی سیاسی و اجتماعی در ونزوئلا وجود دارد که محقق نشدن یک سری از مسائل مرتبط با رفاه عمومی از دلایل به وجود آمدن این وضعیت است.

وی در پایان در مورد سیاست‌های اتخاذ شده از سوی رئیس جمهوری ونزوئلا یادآور شد: مادرو توانست با آزاد کردن نرخ ارز تا حدود زیادی بحران مواد غذایی را کنترل کند اما عدم تبیین سیاست و راهبردهای مناسب با وضعیت ونزوئلا موجب شد تا مباحث مهم عمومی اعم از محورهای اقتصادی و اجتماعی به همراه فشار بر مخالفان سیاسی اوضاع را دگرگون کند. بیشترین محوری که توسط مادورو بررسی شده و مورد نظر قرار گرفت،  مباحث مرتبط با نفت و افزایش درآمد نفتی و تزریق آن به کشور بوده است. لذا تمامی این مسائل به علاوه عدم ظهور علائم آشتی ملی در ونزوئلا باعث شد تا سطح درگیری و منازعات از خیابان‌ها به داخل پارلمان و سطوح مختلف سیاسی ونزوئلا کشیده شود و نشان می‌دهد که اوضاع در حالت فعلی به وضعیت پرخطر تبدیل شده است. بنابراین به نظر می‌رسد در هفته‌های آینده درگیری بیشتری در دولت و پارلمان این کشور صورت بگیرد. چراکه نقطه آغاز آن طرح استیضاح مادورو بوده اما انتهای آن مشخص نیست.

کد خبر : ۴۲۲۸۲۶