خبرگزاری کار ایران

نخستین رزمایش مشترک ضدتروریستی چین و عربستان برگزار شد

نیروهای امنیتی چین و عربستان نخستین رزمایش مشترک ضد تروریستی خود را برگزار کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، نیروهای ویژه چین و عربستان سعودی نخستین رزمایش مشترک ضد تروریستی خود را در شهر «چونگ‌کینگ» برگزار کردند.

مقام‌های چین اعلام کرده‌اند که شرکت‌ها و شهروندان این کشور با گسترش تبادلات جهانی با تهدید‌های روزافزون تروریستی روبه‌رو بوده و دولت باید بیشتر در مناطق مورد مناقشه و بحران زده‌ای مانند خاورمیانه، حضور دیپلماتیک داشته باشد.

«شی جین پینگ»، رئیس‌جمهوری چین اوایل سال جاری میلادی از عربستان دیدار کرده و وعده داد همکاری‌های امنیتی و ضد تروریستی پکن با این کشور را گسترش دهد.

۲۵ نفر از هر دو طرف در آموزش‌هایی به مدت دو هفته از تاریخ ۱۰ اکتبر در چین شرکت کردند. این آموزش‌های نظامی روی توانمندی‌ها و تاکتیک‌های جنگی ضد تروریستی متمرکز شده بود.

یک روزنامه چینی در این‌باره نوشت: «این آموزش‌های ضد تروریستی با هدف افزایش قابلیت‌های جنگی ضد تروریستی و مقابله با تهدید‌های امنیتی غیر معمول انجام می‌گیرد.»

مقام‌های چینی برای مدت‌ها است که نگران گسترش بی‌ثباتی‌ها در افغانستان و بروز این ناآرامی‌ها در مناطق غربی چین هستند. این منطقه محل سکونت مسلمانان اویغور است. صدها نفر در سال‌های اخیر به واسطه بروز ناآرامی‌هایی که دولت عامل آن را شبه‌نظامیان جدایی‌طلب می‌داند، جان خود را از دست داده‌اند.

مقام‌ها در کشور همسایه چین -قرقیزستان- اعلام کرده‌اند که حمله انتحاری در سفارت چین در پایتخت این کشور در ماه آگوست از سوی مسلمانان اویغور فعال در سوریه ترتیب داده شده بود.

در قبال بروز چنین تهدید‌هایی، چین در ماه آگوست ائتلاف ضد تروریستی با پاکستان،‌ افغانستان و تاجیکستان تشکیل داد.

بیش از ۴۰۰ نیروی ارتش از چین و تاجیکستان از ۲۰ تا ۲۴ اکتبر، رزمایش مشترک ضد تروریستی در مناطق دورافتاده کوهستانی در مرز تاجیکستان با افغانستان برگزار کردند.

مقام‌های افغانستان اعلام کرده‌اند که بر این رزمایش‌ها نظارت دارند. این رزمایش‌ها شامل عملیات نجات گروگان و آموزش‌های مبارزه‌ای شده است.

 

 

 

 

کد خبر : ۴۲۳۱۲۶