خبرگزاری کار ایران

تکرار مواضع ضدآمریکایی رئیس‌جمهوری فیلیپین

رئیس‌جمهوری فیلیپین موضع‌گیری‌های ضد آمریکایی اخیر خود را تکرار کرده و هم‌زمان، برگزاری رزمایش با ژاپن را بلامانع خواند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «رودریگو دوترته»، رئیس‌جمهوری فیلیپین امروز – پنجشنبه – گفت که کشورش می‌تواند با ژاپن رزمایش‌های دریایی مشترک انجام دهد ان اما تکرار کرد که دیگر با متحد دیرینه خود، آمریکا، رزمایش نظامی برگزار نخواهد کرد.

این موضع‌گیری در راستای اظهارنظر‌های پیشین دوترته در قبال واشنگتن و تشدید مناقشه‌ها بین مانیل و واشنگتن است.

دوترته همچنین گفت که به «شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن در جریان گفت‌و‌گو‌های روز چهارشنبه توضیح داده که چرا از آمریکا آزرده خاطر بوده و چرا با این کشور مخالف است. وی تکرار کرد که مقام‌های واشنگتن با فیلیپین مانند «سگ‌های قلاده‌دار» رفتار کرده و برای این کشور در رابطه با حقوق‌بشر در مبارزه این کشور علیه مواد مخدر به نطق و خطابه می‌پردازند.

دیدار رئیس‌جمهوری فیلیپین از ژاپن همزمان با ابراز نگرانی‌ها در رابطه با سیاست خارجی این کشور پس از هفته‌ها مناقشه با آمریکا صورت گرفته است. این مناقشه‌ها شامل تهدید به پایان دادن به توافق‌های امنیتی و نزدیکی به چین می‌شود.

دوترته، هفته گذشته در چین اعلام کرد که می‌خواهد از آمریکا «جدا» شود، اما سپس تصریح کرد که روابطش با این کشور را کاهش نداده و اظهاراتش تنها سیاست‌های خارجه مستقل خود بوده است.

وی پس از اعلام این‌که می‌خواهد نیروهای خارجی را از کشورش بیرون کند، گفت: «‌رزمایش مشترک با ژاپن به طور عمومی مشکلی نیست. حضور نیروهای ژاپنی مورد بحث نیست بلکه نیروهای آمریکایی هستند که مورد مناقشه ما هستند.»

وی افزود: «نمی‌خواهم وزیر دفاع خود را شرمنده کنم اما رزمایش‌ها با آمریکا دیگر پایان خواهد یافت.»

دوترته در آخرین روز از دیدار سه‌روزه خود از ژاپن این اظهارات را در پی دیدار از گارد ساحلی این کشور در بندر «یوکوهاما» بیان کرد.

 

 

 

کد خبر : ۴۲۳۱۳۷