خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا:

حمایت «المستقبل» از «میشل عون»، باخت سیاسی عربستان است/ برای حل خلاء ریاست‌جمهوری لبنان، اتحاد ملی شکل گرفته است

احتمال دارد با توجه به فضای فعلی در لبنان و پرونده‌های مختلفی که از سوی سعودی‌ها در یمن، سوریه و عراق طرح شده، عربستان برای ورود مجدد به بیروت و برهم زدن نظم سیاسی و امنیتی آن نقاط، تا حدودی محافظه‌کار شود.

«احمد دستمالچیان» سفیر سابق ایران در لبنان با اشاره به اعلام حمایت «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان و سایر شخصیت‌های سیاسی این کشور از نامزد شدن «میشل عون» رهبر جنبش میهنی آزاد برای تصدی سمت ریاست جمهوری این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: پس از مدت‌ها خلاء ساختاری در ریاست‌جمهوری لبنان شاهد بودیم که اکثر احزاب از نامزدی میشل عون به عنوان گزینه ریاست جمهوری این کشور حمایت کردند. باید توجه داشت که از حدود دو سال پیش عربستان از طریق جریان المستقبل در لبنان اقدام به خط‌دهی و تخریب ساختار سیاسی این کشور کرده اما پس از این سال‌ها شاهد بودیم که تبعات خلاء ریاست جمهوری باعث شد تا جریان المستقبل به عنوان یکی از احزاب پر نفوذ لبنان اقدام به حمایت از میشل عون کند. به گونه‌ای که مشاوران «سعد الحریری» رئیس جریان المستقبل و به خصوص فضای عمومی لبنان و شهروندان این کشور تماماً به این نتیجه رسیده بودند که دلیل اصلی ایجاد خلاء سیاسی در لبنان، هم‌سویی المستقبل با عربستان بوده و از این جهت سعد الحریری با حمایت از میشل عون به نوعی اقدام به تطهیر چهره جریان منتسب به خود کرده است.

وی ادامه داد: میشل عون به عنوان نامزد ائتلاف مقاومت در لبنان از وجهه خوبی در این کشور برخوردار است و مجموع حمایت‌هایی که از وی توسط احزاب و گروه‌ها در لبنان صورت گرفت، موجب شد تا وی به عنوان گزینه ریاست‌جمهوری مطرح شود. از سوی دیگر، برخی‌ اعتقاد دارند که عربستان سعودی پس از دو سال دچار یک باخت سیاسی در لبنان شده است اما احتمال دارد که پس از روی کار آمدن میشل عون سناریوهای دیگری از سوی ریاض برای به هم زدن توازن قدرت در لبنان طرح شود. احتمال دارد که با توجه به فضای فعلی در لبنان و پرونده‌های مختلفی که از سوی سعودی‌ها در یمن، سوریه و عراق طرح شده، عربستان برای ورود مجدد به بیروت و برهم زدن نظم سیاسی و امنیتی آن نقاط، تا حدودی محافظه‌کار شود. چراکه جناح موافق با ریاض که همان جریان المستقبل است، هم اکنون حمایت خود از میشل عون را اعلام کرده و این به منزله ثبت یک شکست در پرونده عربستان محسوب می‌شود.

این کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این پرسش که آیا امکان طرح سناریو‌های جدید از سوی اسرائیل برای مقابله با مقبولیت میشل عون وجود دارد یا خیر،‌ اظهار داشت: میشل عون در داخل لبنان به عنوان یکی از افراد بسیار نزدیک به حزب الله لبنان محسوب می‌شود و از این جهت تل‌آویو در حالت فعلی اقدام به رصد تحولات سیاسی لبنان همانند سال‌های گذشته خواهد کرد و حتی بدون شک دقت نظر خود را افزایش می‌دهد. از این رو احتمال دارد به دلیل نزدیک بودن سیاست‌های اسرائیل و عربستان به یکدیگر شاهد تلاش مجدد آنها برای بر هم زدن فضای سیاسی لبنان باشیم. اما با توجه به حمایت‌های اشخاصی مانند «سمیر جعجع» رئیس حزب « نیروهای لبنانی»، سعدالحریری، «سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان «المرده» و حتی ولید جنبلاط از میشل عون، باید بگوییم که اتحاد ملی برای پایان دادن به خلاء ریاست جمهوری به وجودآمده که بر هم زدن این اتحاد کار ساده‌ای نخواهد بود ولی لبنانی‌ها خوب می‌دانند که باید همانند گذشته تحرکات ریاض و تل‌آویو را زیر نظر داشته باشند.

وی در پایان گفت: طیف مسیحیان در لبنان از میشل عون حمایت کردند و علاوه بر آن جبهه سنی‌ها که سعد الحریری از آنها حمایت می‌کند، نامزدی میشل عون را پذیرفته است. از منظری دیگر باید دانست که حریری پس از به قدرت رسیدن میشل عون به عنوان نخست‌وزیر لبنان فعالیت خواهد کرد که این وضعیت می‌تواند در برگیرنده و تکمیل‌کننده نظر جناح‌های مختلف در محور سیاسی لبنان باشد و نهایتاً می‌تواند به هم ریختگی سیاسی در این کشور را پایان دهد.

کد خبر : ۴۲۳۷۰۵