خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

بلاتکلیفی در پرونده یمن، حاصل عدم پایبندی ریاض به مذاکرات سیاسی است/ «ولد الشیخ» نقش تاثیرگذاری ندارد

رفت‌وآمدهای نماینده سازمان ملل در پرونده یمن تاکنون به نتیجه نرسیده و این نشان از عدم پایبندی عربستان به راه‌حلی سیاسی دارد.

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل شمال آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد سفر  نماینده سازمان ملل در امور یمن به ریاض عنوان کرد: وضعیت فعلی پرونده یمن به صورتی است که یک بی‌اعتمادی و شکاف عمیق میان صنعا و ریاض به وجود آمده که می‌توان منشأ اصلی آن را تشکیل شورای سیاسی یمن دانست که باعث دور شدن طرفین از مذاکرات صلح یمن شده و از این جهت شاهد بودیم که مذاکرات کویت هم به نتیجه نرسید. از سوی دیگر، بحث کمک‌رسانی به کودکان و جنگ‌زده‌هایی که در یمن حضور دارند، موجب شد تا عربستان سعودی تحت فشار قرار بگیرد و چهره آن بیش از پیش در سطح جهانی مخدوش شود. لذا اوضاع و احوال پرونده نشان می‌دهد که ریاض هیچ‌گاه در طول مدت مداخله نظامی خود در یمن تاکنون قائل به رعایت و طرح روند سیاسی در این پرونده نبوده است.

وی افزود: در حالت کنونی شاهد هستیم که چندین بار گفت‌وگوها با حضور انصارالله، عربستان سعودی و جناح «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهورس پیشین یمن حتی در کویت هم به نتیجه نرسید. در راستای این وضعیت، رفت و آمدهای «اسماعیل ولد الشیخ احمد» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن هم نتوانسته کاری از پیش ببرد و از این جهت است که پرونده یمن در یک حالت مسکوت به سر می‌برد و دستاورد خاصی از سوی وی به دست نیامده است. حمله نظامی انصارالله و اصابت موشک‌ها به جده باعث شده تا عربستان برای پیشبرد اهداف خود بحث مذاکره را به میان بکشد تا بتواند اوضاع را تا حدودی آرام نگه دارد ولی با تمامی این تفاسیر، راهکار عربستان در یمن همچنان نظامی است و این به معنای عدم دست یافتن به راهبر مفید و تاثیرگذار ارزیابی می‌شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر تخریبی بودن اقدام‌های ریاض در روند سیاسی پرونده یمن بیان کرد: به دلیل عدم تغییر سیاست‌های عربستان و راهبردهای این کشور در پرونده یمن شاهد هستیم که حتی نماینده سازمان ملل نمی‌تواند تغییری در اوضاع و احوال این پرونده صورت بدهد. از این جهت به نظر می‌رسد که وضعیت بحرانی یمن همانند گذشته ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر، مواضع انصارالله در تشکیل شورای سیاسی به نوعی مواجهه مستقیم با سیاست‌های عربستان در روند سیاسی پرونده یمن را نمایان می‌کند که این نشان می‌دهد عربستان هیچ قدمی برای ایجاد صلح یمن برنخواهد داشت. چراکه آنها همچنان اصرار دارند شخصی برای تشکیل دولت وحدت ملی انتخاب شود که بدون شک ریاض در این محور از هیچ‌گونه اعمال نفوذ دریغ نخواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با تمامی این تفاسیر، میزان رسیدن به راه حل مفید و واقعی در مورد بحران یمن بسیار پایین است اما نمی‌توان آن را به صورت کلی رد کرده و غیر ممکن دانست. لذا این وضعیت دور بودن مواضع از یکدیگر (طرفین دخیل در یمن) را نمایان می‌کند و ورود انصارالله به حوزه سیاسی می‌تواند به ضرر عربستان تمام شود. اما نباید از عنصر «سیاست واشنگتن» چشم‌پوشی کرد. به گونه‌ای که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باید منتظر باشیم و ببینیم چه گزینه‌ای روی کار می‌آید و چه سیاستی در قبال مواجهه با عربستان در پرونده یمن خواهد داشت.

کد خبر : ۴۲۳۷۱۱