خبرگزاری کار ایران

افقهی در گفت‌وگو با ایلنا:

«معارضان معتدل مسلح» پروژه‌ واشنگتن برای تطهیر چهره «النصره»/ روسیه گزینه احتمالی بغداد برای مبارزه با تروریسم است

آمریکایی‌ها درصدد استفاده از «عملیات تاخیری» برآمدند و با اتلاف وقت، ایجاد اخلال در عملیات روسیه را دنبال می‌کنند که ارائه فهرست جدید از تروریست‌ها در همین راستا ارزیابی می‌شود.

«سیدهادی سید افقهی» تحلیلگر مسائل غرب آسیا در تحلیل اقدام اخیر آمریکا مبنی بر قرار دادن نام ۱۰ گروهک تروریستی در فهرست صلح سوریه در گفت وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد:  بازیگر اصلی میدانی در جبهه‌های شمال و شمال غرب سوریه خصوصاً در اطراف استان حلب و ادلب، جبهه النصره شناخته می‌شود و از این رو باید بگوییم که یک نقش محوری را در پرونده سوریه ایفا می‌کند. از این منظر باید تصریح کرد که کشورهایی مانند آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه از سال ۲۰۱۱ تاکنون سرمایه‌گذاری‌های زیادی روی جبهه النصره صورت داده‌اند و به هیچ وجه مایل نیستند تا این میزان از سرمایه‌گذاری آنها با مشکل روبه‌رو شود.

وی ادامه داد: درست است که داعش و جبهه النصره از سوی تمامی سازمان‌های بین‌المللی به عنوان گروه‌های تروریستی خوانده شده‌اند اما باید بگوییم که گروهی که آمریکا از آنها به عنوان «معارضان معتدل مسلح» نام برده است، تماماً به نوعی زیرمجموعه جبهه النصره یا حداقل متصل به این گروهک تروریستی هستند. از این جهت روس‌ها به خوبی می‌دانند اگر قرار باشد در محور میدانی به صورت جدی با تروریست‌ها مقابله شود، می‌بایست معارضان معتدل مسلح از جبهه النصره تفکیک شوند تا بتوان به صورت دقیق آنها را هدف قرار داد.

اگر به اخبار منتشر شده در خصوص اقدام‌های آمریکا در چند ماه گذشته که تطهیر چهره جبهه النصره را در دستور کار قرار داده بود نگاهی گذرا بیندازیم، به خوبی می‌فهمیم که سناریوی آمریکا‌یی‌ها در خصوص تهیه و تحویل فهرست گروه‌های تروریستی که در روند صلح سوریه حضور خواهند داشت، از ماه‌های گذشته کلید خورده بود. به صورتی که واشنگتن در ماه‌های اخیر از تاکتیک خاصی استفاده کرد و قرار بر این شد به دلیل این‌که جبهه النصره در فهرست قطعنامه شورای امنیت به عنوان گروهک تروریستی مطرح شده بود، تغییر نام بدهد. چراکه پس از صدور قطعنامه شورای امنیت، غربی‌ها به صورت علنی نمی‌توانستند از جبهه النصره حمایت کنند و می‌دانستند که اگر بخواهند این گروهک تروریستی را از بین ببرند، بدون شک ضررهای زیادی را متحمل خواهند شد.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تغییر نام و پرچم جبهه‌النصره بیان کرد: در آن موقع بود که نام جبهه النصره به عنوان شاخه سازمان تروریستی القاعده در سوریه به «جبهه فتح‌الشام» (جفش) تغییر نام داد. پس از تغییر عنوان این گروهک تروریستی شاهد بودیم که «ابومحمد الجولانی» رهبر جبهه النصره رسماً از «ایمن الظواهری» رهبر سازمان تروریستی القاعده درخواست کرد که جبهه النصره بیعت خود با القاعده را پس بگیرد که البته ظواهری این موضوع را پذیرفت و آنها توانستند تنها یک تغییر شکلی در خصوص النصره ایجاد کنند اما ماهیت این جریان همچنان تروریستی است.

وی افزود: در توافق‌نامه میان وزرای خارجه آمریکا و روسیه که حاصل نشست ۱۲ ساعته در لوزان بود، آمریکا متعهد شد تا معارضان معتدل مسلح را از النصره تفکیک کند و حتی قرار بود تا اتاق عملیات مشترکی در مورد رصد این وضعیت توسط روسیه و آمریکا تشکیل شود. اما شاهد بودیم که چنین حالتی تاکنون اتفاق نیفتاده است. در اینجا باید بگوییم آمریکایی‌ها به نوعی درصدد استفاده از «عملیات تاخیری» برآمدند و با اتلاف وقت در صدد ایجاد اخلال در عملیات روس‌ها بودند. لذا اگر بر فرض محال آمریکایی‌ها و حتی جبهه النصره قبول کنند که این گروهک تروریستی از سایر گروه‌ها جدا شود، محقق شدن چنین حالتی تقریباً ناممکن است. چراکه النصره به قدری از لحاظ تسلیحاتی و مالی روی سایر گروه‌های تروریستی اشراف دارد که حتی اگر جولانی دستور جداسازی این گروه‌ها را بدهد، آنها زیر بار این مسئله نخواهند رفت.

بعد از اعلام آتش‌بس ۷۲ ساعته در سوریه شاهد بودیم که گرو‌ه‌های مختلف از جمله تروریست‌های النصره و مشتقات آن رسماً اعلام کردند که این آتش‌بس را به رسمیت نمی‌شناسند که می‌توان به گروهک‌های تروریستی احرار‌الشام، فیلق‌الاسلام، جندالاسلام و حتی النصره اشاره کرد. از این جهت باید بگوییم که غربی‌ها از جبهه النصره به عنوان یک مین در حال انفجار در برابر مردم سوریه استفاده می‌کنند.

سیدافقهی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال مشارکت روسیه در مبارزه با تروریست‌ها در عراق و لیبی محتمل است یا خیر، گفت: باید بگوییم که مسکو از به وجود آمدن چنین شرایطی طبیعتاً استقبال خواهد کرد. چراکه با توجه به اخبار هفته گذشته درباره تحرک آمریکایی‌ها در عملیات موصل باید بگوییم که اقدام‌های آنها در محور مقابله با داعش کاملاً جواب منفی داده و حتی شاهد بمباران مناطق مسکونی و غیرنظامی عراق توسط ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا هستیم. اما از ماه‌های گذشته قرار بر این بود همکاری‌هایی میان بغداد و مسکو صورت بگیرد که البته تا حدودی این امر عملی شد ولی باید دانست که در خصوص ورود احتمالی روسیه به عراق یک مانع اصلی وجود دارد که آن توافقنامه منعقد شده میان آمریکا و عراق است. این موافقت‌نامه اجازه نمی‌دهد که دولت العبادی با کشور دیگری پیمان‌نامه امنیتی و یا توافق‌نامه دیگری به امضا برساند. لذا در حالت فعلی کمک روسیه به عراق در حد فروش تسلیحات و تبادل اطلاعات میدانی است اما اگر آمریکایی‌ها بیش از این در بحث موصل و به طور کلی مسائل نظامی و امنیتی آمریکا کارشکنی کنند، بدون تردید حیدر العبادی از گزینه روسیه استفاده خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مورد لیبی هم باید بگوییم با توجه به این‌که روسیه یکی از پایگاه‌های مهم خود در شمال آفریقا را از دست داده است، تمایل زیادی برای بازگشت به آن جغرافیا دارد اما وضعیت میدانی و خصوصاً اوضاع سیاسی لیبی به قدری آشفته است که روس‌ها دقیقاً نمی‌دانند اگر بخواهند وارد طرابلس شوند باید با چه جناحی وارد مذاکره کرده و با چه طیفی مقابله کنند. از جهتی دیگر، روسیه باید بداند که اگر وارد لیبی شود چگونه باید با آمریکا و متحدان آن به خصوص فرانسه و بریتانیا که در سرنگونی قذافی، واشنگتن را حمایت می‌کردند، روبه‌رو شود. بنابراین به نظر می‌رسد که اهداف غربی‌ها در سوریه و پس از  آن در عراق ریشه‌کن کردن داعش نخواهد بود و تنها در راستای تضعیف آن گام بر می‌دارند تا نهایتاً بتوانند تروریست‌ها را مدیریت کنند.

کد خبر : ۴۲۴۱۳۰