خبرگزاری کار ایران

موسوی خلخالی در گفت‌وگو با ایلنا:

عملیات موصل در تامین امنیت پیاده‌روی اربعین خلل ایجاد نمی‌کند/ بعثی‌ها تهدید جدی برای عراق هستند

بدنه اصلی داعش را همچنان حزب بعث عراق تشکیل می‌دهد و از این جهت احتمال می‌رود که شاهد موضوع‌هایی از قبیل خط‌دهی بومی از سوی بعثی‌ها به داعش باشیم که همین مساله می‌تواند بر امنیت عراق و پیاده‌روی اربعین تاثیر بگذارد.

«مرتضی موسوی‌خلخالی» کارشناس مسائل جهان عرب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به بحث تامین امنیت پیاده‌روی اربعین با توجه به عملیات موصل عنوان کرد: موضوع پیاده‌روی اربعین که از سال‌های پیش تاکنون صورت گرفته است، از نظر تبلیغاتی در بُعد بین‌المللی یک پیام بسیار قوی برای مخابره به جهانیان به خصوص کشورهای منطقه و فرامنطقه محسوب می‌شود چراکه از سال‌های گذشته که داعش و تکفیری‌ها در عراق اقدام به فعالیت و کشتار دسته‌جمعی مردم این کشور کرده‌اند، می‌دانند که چنین مراسمی می‌تواند علاوه بر اتحاد حداکثری مسلمانان، مقابله با تحرک‌های کشورهای منطقه در عراق که به نوعی حمایت از تروریست‌ها را نمایان می‌کند، باشد.

وی ادامه داد: در سال گذشته شاهد بودیم که هماهنگی خوبی میان ایران و عراق در برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین از حیث تامین امنیت آن صورت گرفت که هیچ‌گونه حادثه‌ای رخ نداد. اما با توجه به این‌که از اربعین سال گذشته تاکنون عملیات‌های زیادی توسط ارتش عراق، نیروهای بسیج مردمی این کشور و خصوصاً یگان ضد تروریسم عراق علیه داعش صورت گرفته است، باید بگوییم که نظامیان و نیروهای امنیتی این کشور تجربه‌های بسیار ارزنده و زیادی را در راستای مبارزه با تروریسم در چنین مراسم‌هایی کسب کرده‌اند. چراکه در بحث فلوجه و آزادسازی استان‌هایی مانند تکریت و همچنین عملیات موصل شاهد عملکرد مثبت این نیروها هستیم و به صورت کلی قالب مقابله با تروریسم توسط آنها فراگرفته شده و در حالت فعلی در صدد پیاده‌سازی آن هستند.

مرزهای زمینی و ورودی زائرین اربعین کاملاً مشخص است و در خصوص حریم هوایی هم تامین امنیت کامل برقرار است. به نظر می‌رسد که مشکل خاصی در خصوص پیاده‌روی اربعین صورت نگیرد ولی با توجه به این‌که مسیر پیاده‌روی از سمت جنوب عراق صورت می‌گیرد، احتمال دارد با توجه به اقلیم آنجا که اکثریت را شیعیان شکل می‌دهند، عناصر تروریست‌ها بخواهند در آن جغرافیا نا امنی به وجود بیاورند و در مسیر اقدام به حملات انتحاری، بمب‌گذاری‌های ثابت یا حمله از طریق سلاح‌های منحنی زن مانند خمپاره و موشک‌های دست‌ساز کنند.

این تحلیلگر مسائل منطقه با تاکید بر این‌که حضور عمده نظامیان در عملیات موصل تاثیری بر تامین امنیت پیاده‌روی اربعین نخواهد داشت، گفت: عده‌ای بر این عقیده‌اند که به دلیل جاری بودن عملیات آزادسازی موصل بخش اعظمی از نیروهای ارتش و حشدالشعبی عراق در موصل مستقر هستند و این می‌تواند ضریب امنیتی مسیر پیاده‌روی اربعین را تحت‌الشعاع قرار دهد. از این جهت باید بگوییم با توجه به وجود نیروهای ذخیره و آرایش ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی این کشور مشکل خاصی در مورد تامین امنیت مسیر پیاده‌روی اربعین سال جاری پیش نخواهد آمد. چراکه عراقی‌ها برای آزادسازی موصل تمامی قوای مسلح خود را آموزش داده و مهیای حمله نهایی به موصل هستند. از این جهت نیروهای ذخیره در بغداد و سایر استان‌های عراق حضور دارند و به صورت طبیعی مسیر پیاده‌روی اربعین را پوشش خواهند داد.

وی در پایان تصریح کرد: در خصوص عملیات موصل باید بگوییم یکی از عناصری که می‌تواند روی این عملیات تاثیر بگذارد، دخالت ترکیه است. به گونه‌ای که اهل سنت و حتی کردها با دخالت ترکیه در عملیات موصل موافق نیستند و از این نظر با توجه به تحرکات فعلی در موصل، آنکارا متوجه شده است که داعش نفس‌های آخر خود را در عراق می‌کشد و به همین دلیل در صدد است تا با اعمال قدرت، در صورت فروپاشی داعش در عراق بتواند در خاک این کشور حضور داشته باشد و اقدام به خط‌دهی تخریبی کند. این‌که دیده می‌شود عملیات موصل با کندی پیش می‌رود، مهمترین دلیل آن جلوگیری ارتش عراق از تلفات غیرنظامیان است. به گونه‌ای که بدنه اصلی داعش را همچنان حزب بعث عراق تشکیل می‌دهد و از این جهت احتمال می‌رود که شاهد موضوع‌هایی از قبیل خط‌دهی بومی از سوی بعثی‌ها به داعش باشیم که همین عنصر می‌تواند بر امنیت عراق و پیاده‌روی اربعین تاثیر بگذارد.

کد خبر : ۴۲۴۸۵۷