خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

حضور مهره‌های حزب‌الله در کابینه لبنان پر رنگ خواهد بود/ تغییر موضع حریری در قبال عربستان محتمل است

با توجه به حمایت‌هایی که از رئیس جریان «المستقبل» برای تصدی سمت نخست‌وزیری لبنان شده است، به نظر می‌آید که حضور مهره‌های حزب‌الله در کابینه پر رنگ‌تر از دوره‌های گذشته باشد.

«احمد بخشایشی‌اردستانی» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به چالش‌های پیش‌روی «سعد الحریری» رئیس جریان مستقبل و نخست‌وزیر مکلف لبنان برای تشکیل کابینه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: انتخاب «میشل عون» به عنوان رئیس جمهوری لبنان را باید تحولی مهم در ساختار سیاسی این کشور دانست. درست است که بیروت پس از گذشت دو سال و نیم در حالت فعلی شاهد ورود میشل عون به کاخ «بعبدا» است اما آنچه که در این بین مهم تلقی می‌شود، فعل و انفعالات سیاسی است که توسط احزاب حاکم بر بیروت رخ داده است. به گونه‌ای که انتخاب گزینه‌ای مانند میشل عون نشان می‌دهد که جریانی مانند المستقبل به رهبری سعد الحریری نگران وضعیت امنیتی پیش آمده در پشت مرزهای لبنان یعنی در سوریه و پس از آن در داخل لبنان است تا بتواند با به میان کشیدن حزب‌الله این پیام را مخابره کند که اوضاع امنیتی لبنان باید سر و سامان بگیرد.

وی ادامه داد: جناح ۸ و ۱۴ مارس هر کدام، از گذشته تاکنون به نوعی خط و خطوط مستقل خود را دنبال می‌کردند. ۱۴ مارس تحت نظارت و حمایت عربستان، اسرائیل و غربی‌ها فعالیت می‌کرد و به اندازه خود بر جامعه لبنان تاثیر می‌گذاشت. چرا که جمعیت لبنان مرکب از سنی‌ها، شیعیان و مسیحیان بوده است و حتی عده‌ای معتقد هستند که این وضعیت موجب پیش آمدن خلاء ریاست جمهوری در این کشور شده است. البته در حالت فعلی این مشکل مرتفع شده است اما به هر حال این وضعیت توانسته بود بر روند و ساختار سیاسی لبنان تاثیر بگذارد.

این تحلیلگر مسائل منطقه در مورد پیش شرط حریری برای نخست‌وزیری لبنان گفت: حریری اعلام کرده بود که در صورتی که ریاست جمهوری لبنان به میشل عون واگذار شود،‌ وی هم باید به عنوان نخست‌وزیر این کشور معرفی شود. از این نظر وی به عنوان نخست‌وزیر معرفی شد و مسئول تشکیل کابینه از سوی رئیس‌جمهوری شده است. ممکن است دسته‌ای اعتقاد داشته باشند که احتمال بروز چالش میان میشل عون و حریری وجود دارد اما باید دانست که این چالش‌ها قابل حل هستند. چراکه رئیس پارلمان لبنان رسماً اعلام کرده بود که «اگر نیت همکاری وجود نداشت، حریری را معرفی نمی‌کردیم» و این نشان می‌دهد که رایزنی‌های مورد نظر میان طرفین صورت گرفته است. دوره ریاست جمهوری در لبنان شش ساله بوده و کابینه بر اساس انتخابات پارلمانی دوره چهار ساله را طی می‌کند. از این منظر و با عنایت به اینکه اخباری مبنی بر رایزنی حریری با حزب‌الله به صورت غیر علنی منتشر شده است، احتمال می‌رود که یک سوم کابینه از مهره‌های حزب‌الله انتخاب شود.

وی در پایان بیان کرد: در تعیین حریری به عنوان نخست‌وزیر لبنان قطعاً حزب‌الله برای بهبود وضعیت این کشور نگاه مثبت به وی داشته است. از سوی دیگر، باید متوجه باشیم که احتمال دارد با توجه به وضعیت فعلی شاهد یک چرخش از سوی حریری علیه عربستان باشیم و وی تا حدی از ریاض دور شود. چراکه حریری در سال‌های گذشته اقدام به حمایت ضمنی از تکفیری‌ها کرده بود و پس از آن که متوجه وخامت حضور تکفیری‌ها در نزدیکی لبنان و حتی داخل خاک این کشور شد، موضع خود را تغییر داد و به سمت حزب‌الله متمایل شد و به نوعی احساس خطر امنیتی را آشکار کرد. بنابراین و با توجه به شرایطی که وجود دارد، همگان متوجه شده‌اند که در دوره گذشته که حریری سکان امور لبنان را به دست داشت و از سوی فرانسه، عربستان، آمریکا و اسرائیل حمایت می‌شد، تحول خاصی رخ نداد لذا به نظر نمی‌رسد که قدرت وی بخواهد مانند سال گذشته افزایش پیدا کند اما احتمال تجدید نظر جدی از سوی حریری در رفتار سیاسی خود وجود دارد.              

کد خبر : ۴۲۵۹۶۰