خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

چین، بازیگر جدید و پنهان پرونده سوریه/ بحث تروریست‌ها مهمترین اختلاف آمریکا و روسیه است

مسکو معتقد است هر کشوری که با هدف قرار دادن تروریست‌ها مخالفت کند، بدون شک در حال حمایت از آنها است و در مقابل آمریکایی‌ها با خط دهی سیاسی و نظامی به کشورهایی مانند عربستان، قطر و ترکیه درصدد صف‌کشی سیاسی و میدانی در مقابل روسیه بر آمده‌اند.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل آمریکا در مورد جدیدترین تحولات مربوط به مذاکرات سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: درباره این‌که چرا چینی‌ها در مورد ادامه گفت‌وگوهای میان آمریکا و روسیه در خصوص پرونده سوریه ورود کرده‌اند، چندین دلیل وجود دارد. احتمال دارد روسیه به صورت پنهانی از چین برای ورود به پرونده سوریه به عنوان یک واسطه برای احیای گفت‌وگوهای میان مسکو و واشگتن استفاده کرده است و در سطح دوم باید بگوییم که وضعیت فعلی چین نسبت به گذشته تا حدود زیادی مناسب ارزیابی می‌شود. چراکه فیلیپین و اندونزی در حالت فعلی به سمت چین متمایل شده‌اند که این موضوع یک مقبولیت مهم برای چینی‌ها در عرصه بین‌المللی است.  از سوی دیگر چینی‌ها به دلیل اینکه پرونده سوریه از وضعیت منطقه‌ای و داخلی به یک وضعیت بین‌المللی تبدیل شده است خواهان ورود به زمین بازی سوریه برای کسب منافع خود هستند.

وی ادامه داد: این‌که چرا اختلاف‌های بنیادین بین روسیه و آمریکا در پرونده سوریه وجود دارد، به این دلیل بوده که مسکو معتقد است هر کشوری که با هدف قرار دادن تروریست‌ها مخالفت کند، بدون شک در حال حمایت از آنها است و در مقابل آمریکایی‌ها با خط‌دهی سیاسی و نظامی به کشورهایی مانند عربستان، قطر و ترکیه به گونه‌ای درصدد صف‌کشی سیاسی و میدانی در مقابل روسیه بر آمده‌اند.

از منظری دیگر باید توجه داشته باشیم که شرکای درگیر در پرونده سوریه نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده‌اند. به صورتی که در نشست لوزان شاهد به وجود‌آمدن نمایی از همین موضوع بودیم و این نشان می‌دهد که اختلاف‌ها در مورد سوریه با برگزاری نشست و حتی برقراری آتش‌بس شکننده بهبود پیدا نخواهد کرد. باید توجه داشت که حمایت و تمایل ضمنی ترامپ از شخص پوتین که البته وی منکر آن می‌شود، واشنگتن را بسیار نگران کرده است و همین موضوع در انتخابات پیش‌روی ایالات متحده می‌تواند گویای اختلاف میان روسیه و آمریکا باشد.

این استاد دانشگاه در پایان با تاکید بر این‌که برگزاری نشست‌های گفت‌وگو و اعمال آتش‌بس‌های بی‌اثر راهگشای پرونده سوریه نخواهد بود، گفت: به نظر می‌رسد فشار غربی‌ها بر مسکو و همچنین فشار روسیه بر آمریکا در منطقه و فرامنطقه باعث شده است تا پرونده سوریه دچار یک به هم‌ریختگی سیاسی و میدانی شود. سیاسی از این جهت که تاکنون چندین دور از مذاکرات صورت گرفته اما هیچ‌گونه گشایشی در روند این پرونده نمایان نشده است و از حیث میدانی هم شاهد هستیم مانور نظامی روس‌ها در دریای مدیترانه موجب وحشت آمریکایی‌ها شده و از سوی دیگر، احتمال ایجاد یک درگیری نظامی میان مسکو و واشنگتن را افزایش می‌دهد. لذا به نظر می‌رسد که آمریکا در صدد استفاده از کشورهای منطقه برای احیای منافع حیاتی خود باشد اما فعل و انفعالات سیاسی و دیپلماتیک روس‌ها در شورای امنیت و سایر نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد که مسکو در صدد کاهش فشار بین‌المللی وارده بر خود است ولی باید توجه داشت که اگر خروجی انتخابات آمریکا کلینتون باشد، احتمال بروز درگیری‌های شدیدتر وجود دارد.

کد خبر : ۴۲۶۰۱۹