خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

رای‌ به ترامپ، خیزش در برابر نخبگان ناکارآمد بود/کارشکنی نهادها برای مخالفت با جمهوری‌خواهان متصور است

زمانی که شعارهای رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا در طول هشت سال گذشته محقق نشد، شاهد بودیم که شهروندان آمریکایی نسبت به وی و همچنین ساختار سیاسی ایالات متحده سوءظن پیدا کرده و در اینجا بود که میلیاردر نیویورکی با درک صحیحی از این وضعیت توانست با زیرکی اوضاع را به نفع خود مدیریت کرده و سوار برموج عوام‌گرایی شود.

«امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا در مورد پیروزی دونالد ترامپ در پنجاه و هشتمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: انتخابات آمریکا تا دوره‌های قبل متاثر از رقابت‌های حزبی بود و هر کدام از احزاب از ابزار خاص خود برای میدان‌داری، غلبه بر حریف و نهایتاً پیروزی نهایی استفاده می‌کردند. اما از سال ۲۰۰۸ یعنی در زمان انتخابات دور اول باراک اوباما شاهد بودیم که زد و خوردهای سیاسی میان دو حزب صورت نگرفت و دعوای سیاسی در حاشیه و مرکز اجتماع آمریکا صورت می‌گرفت. چراکه مردم آمریکا نسبت به وضع موجود و عملکرد سیاسی نخبگان کشور و همچنین کهنه‌کاران عرصه اقتصاد ناراضی بودند. از این‌رو در سال ۲۰۰۸ شاهد بودیم که شهروندان آمریکایی به شعار تغییر اوباما اعتماد کرده و دو دوره وی را به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده برگزیدند.

وی ادامه داد: زمانی که شعارهای اوباما در طول این هشت سال محقق نشد، شاهد بودیم که شهروندان آمریکایی نسبت به وی و همچنین ساختار سیاسی ایالات متحده سوءظن پیدا کرده و در اینجا بود که ترامپ با درک صحیحی از این وضعیت توانست با زیرکی اوضاع را به نفع خود مدیریت کرده و سوار بر موج عوام‌گرایی شود. نهایتاً شاهد بودیم که وی به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا زمام امور کاخ سفید را به دست گرفت. این وضعیت نشان می‌دهد که مردم آمریکا و به خصوص طیف آسیب‌دیده از بحران‌های اقتصادی با رای خود نوعی اعتراض به تشکیلات سیاسی و نخبگان اقتصادی را اعلام کردند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به این موضع که رای به ترامپ نوعی خیزش مردمی در آمریکا محسوب می‌شود، گفت: با نگاهی دیگر می‌توانیم رای به ترامپ و وضعیت فعلی ایالات متحده در خصوص خروجی پنجاه و هشتمین انتخابات ریاست جمهوری این کشور را تا حدودی با خیزش‌های مردمی که در مصر، تونس و لیبی صورت گرفته بود، یکی بدانیم. ممکن است که چنین قیاسی مقبول جلوه نکند اما به هر ترتیب باید بگوییم که جنس هر دو مسئله به نوعی نمایانگر یک اعتراض مردمی است که مدت‌ها در زیر خاکستر پنهان بوده و به یک باره سر باز کرده است. لذا حتی امکان دارد که وی متهم به حیله‌گری و دزدیدن آرای مردم شود اما به هرحال تمامی گزارش‌ها و وضعیت‌هایی که در طول مدت رای‌گیری منتشر شد، نشان داد که ترامپ خروجی نهایی انتخابات باقی ماند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از این‌رو به نظر می‌رسد با توجه به مخالفت‌هایی که با تفکرات وی از سوی دموکرات‌ها و حتی جمهوری‌خواهان صورت گرفته است، کارشکنی‌های مختلفی از سوی نفرات و ارگان‌های مختلف صورت بگیرد و نوعی «بن‌بست سیاسی» را در ایالات متحده شاهد باشیم. به همین جهت باید بگوییم در تاریخ آمریکا تنها یک بار رئیس‌جمهور مورد تسویه حساب سازمانی قرار گرفت و هم اکنون احتمال دارد لابی‌ها و کانتون‌هایی که سیاست‌های ترامپ و حتی حضور وی به عنوان رئیس‌جمهور را با خط مشی خود مغایر می‌دانند، برای محدود کردن وی و حتی تسویه حساب سیستماتیک دست به کار شوند.

کد خبر : ۴۲۷۳۲۵