خبرگزاری کار ایران

وزیر خارجه انگلیس:

ترامپ «دلال» برای اتحادیه اروپا یک فرصت است

وزیر خارجه انگلیس می‌گوید رئیس‌جمهوری جدید آمریکا فرصتی برای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در بحبوحه نگرانی بیشتر مقام‌های اروپایی از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری‌آمریکا، «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس، امروز – دوشنبه – در اظهاراتی گفت که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا فردی است که انگلیس و اتحادیه اروپا می‌توانند با او وارد تجارت شوند.

وی گفت: «همانگونه که پیشتر نیز گفتم، دونالد ترامپ یک دلال است و من بر این باورم که این موضوع ممکن است چیز خوبی برای بریتانیا و اتحادیه اروپایی باشد.»

وی افزود:« من فکر می‌کنم که همه باید صبر کنند و ببینند که نتایج این تغییرات چه می‌تواند باشد. اما به باور من ما باید این موضوع را به عنوان یک فرصت در نظر بگیریم.»

پیروزی غیرمنتظره ترامپ، نگرانی‌های عمیقی در اروپا به واسطه سخنان وی در عدم تعهد قوی به توافق‌نامه‌های امنیتی آمریکا در ناتو، برانگیخته است.

«فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، روز یکشنبه با برگزاری یک شام خواستار بحث در رابطه با پاسخ اتحادیه اروپا در قبال این مسئله شد،‌ اما جانسون با رد این دعوت، گفت که این گردهم ‌آیی ممکن است، پیام اشتباهی را به رئیس‌جمهوری جدید ارسال کند.

موگرینی پس از گفت‌و‌گو‌های روز یکشنبه گفت که به دنبال «همکاری نزدیک و قوی» با دولت ترامپ است اما هشدار داد که اتحادیه اروپایی نمی‌تواند به راحتی بنشیند و منتظر آنچه که ممکن است رخ دهد باشد.

وی گفت: «در حال حاضر رویکرد ما رویکرد صبر کردن و دیدن، نیست، هرچند می‌توانیم چنین رویکردی را داشته باشیم. اروپا در حال پیشرفت و حرکت است و بحران نیز در حال گسترش است اما حقیقت این است که فرصت‌هایی که ما می‌توانیم داشته باشیم نیز ممکن است از میان رود.»

موگرینی اعلام کرده که به دنبال استراتژی‌های جهانی برای اعطا سیاست‌های دفاعی حقیقی به اتحادیه اروپایی است،‌ ولی انگلیس و چندین کشور دیگر عضو اتحادیه اروپایی با طرح‌های وی اعلام مخالفت کرده‌اند؛ چرا که این کشور‌ها بر این باورند که چنین سیاست‌هایی ممکن است روابط ناتو با آمریکا را تحت الشعاع قرار دهد.

جانسون به خبرنگاران گفت که افزایش همکاری‌ها و هزینه دفاعی اتحادیه اروپایی مثبت است اما نباید با مخارج ناتو تلفیق شود.

وی گفت:«‌ مسئله قابل توجه این است که هنگامی که چنین ساختارهایی در اتحادیه اروپا تاسیس یابند، همه باید مکمل ناتو باشند.»  

کد خبر : ۴۲۸۹۰۷