خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگوی تلفنی پوتین و ترامپ درباره روابط دوجانبه و سوریه

رئیس‌جمهوری روسیه در تماسی تلفنی با رئیس‌جمهوری آمریکا، در مورد «بهبود روابط» و «بحران سوریه» و «مقابله با تروریسم» گفت‌وگو کرده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، روز دوشنبه در تماسی تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، «پیروزی تاریخی» او در انتخابات را تبریک گفته‌است.

طبق بیانیه‌ای، که دفتر رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا منتشر کرده، ترامپ علاقه عمیق خود را، برای ایجاد روابطی مستحکم و پایدار با دولت و مردم روسیه، ابراز کرده است.

به گفته دفتر دونالد ترامپ، پوتین «پیروزی تاریخی» او را تبریک گفته‌است.

کاخ کرملین نیز در بیانیه‌ای گفته است که رئیس‌جمهوری روسیه ضمن تبریک پیروزی ترامپ، ابراز آمادگی کرده‌ است، روابط دو کشور در دولت آینده آمریکا بر پایه اتحاد، احترام دو طرفه و دخالت نکردن در امور داخلی دیگری، ادامه پیدا کند.

در بیانیه دفتر ترامپ بر روابط ۲۰۰ ساله دو کشور تاکید شده و آمده است «دو رهبر در مورد مسائل مختلف از جمله تهدید‌ها و چالش‌هایی که روسیه و آمریکا در برابر آن‌ها ایستاده‌اند، اقتصاد راهبردی و روابط تاریخی آن‌ها» صحبت کرده‌اند.

مسکو می‌گوید پوتین و ترامپ هر دو بر سر این موضوع که روابط روسیه و آمریکا در مرحله‌ای «شدیدا نامطلوب» قرار دارد، هم‌عقیده هستند؛ «آن‌ها بر سر اقداماتی مشترک و فعالانه در جهت عادی کردن روابط و همکاری‌های سازنده بر سر مسائل گوناگون گفت‌وگو کردند».

از دیگر موضوعاتی که در تماس تلفنی رئیس‌جمهوری روسیه و رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا مطرح شده، بحران سوریه و آن‌طور که کرملین توصیف کرده «مبارزه علیه دشمن شمار یک دو کشور؛ تروریسم بین‌المللی و افراطی‌گری» بوده‌است.

بنا بر این بیانیه پوتین و ترامپ موافقت خود را برای ادامه گفت‌وگوهای تلفنی و نیز دیداری رو در رو در آینده بیان کرده‌اند.

دونالد ترامپ، طی کارزار انتخاباتی خود، از پوتین ستایش کرده و او را -به‌طور کم‌سابقه‌ای در یک کارزار سیاسی در آمریکا- بهتر و سزاوارتر از «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری فعلی و «هیلاری کلینتون» رقیب خود، توصیف کرده‌ بود.

کد خبر : ۴۲۹۰۲۵