خبرگزاری کار ایران

اروپا طرح تقویت تدابیر امنیتی و دفاعی را تصویب کرد

وزرای دفاع و خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا طرح تقویت تدابیر امنیتی و دفاعی را به تصویب رساندند.

به گزارش ایلنا به نقل از یورونیوز، اتحادیۀ اروپا روز دوشنبه و در جریان نشست مشترک وزرای خارجه و دفاع کشورهای عضو این اتحادیه، طرحی را به منظور تقویت سیستم دفاعی اروپا تصویب کرد. این دومین نشست وزرای اتحادیۀ اروپا در بروکسل از زمان انتخاب شدن دونالد ترامپ بعنوان رئیس جمهور جدید آمریکا است.

طرح تقویت تدابیر امنیتی و دفاعی به نوعی واکنش این اتحادیه به نگرانی از تغییر سیاست دولت آیندۀ آمریکا در مقابل ناتو و کشورهای عضو این پیمان نظامی محسوب می‌شود. دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود بارها تاکید کرده بود که در صورت رسیدن به ریاست جمهوری آمریکا عضویت این کشور در ناتو را بازنگری می‌کند و یا شرایطی را برای ادامۀ همکاری‌ها تعیین خواهد کرد.

در این طرح همچنین ماموریت‌هایی برای دفاع از صلح در خارج از مرزهای اروپا و تحت نظر این اتحادیه در نظر گرفته شده است.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا که برگزار کنندۀ این نشست بود، در این رابطه می گوید: «این طرح به معنای ایجاد یک فرماندهی جدید توسط اتحادیۀ اروپا نیست. این طرح همچنین بدنبال دفاع از اراضی قرار گرفته در اتحادیۀ اروپا نیست، برای این منظور ما ناتو را داریم. کشورهایی هم که عضو ناتو نیستند مهارت‌های لازم را برای دفاع از خود دارند. این طرح یک رقابت نیست و ما هم به دنبال نسخه برداری از ناتو نیستیم.»

تشکیل یک فرماندهی علملیاتی برای استقلال اتحادیۀ اروپا در جهت تقویت تدابیر امنیتی و دفاعی اروپایی در بروکسل از مدتها پیش مورد بحث بود و در ماه سپتامبر، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه اظهار امیدواری کرده بود این فرماندهی برای اقدامات متحد و دفاع از اعضای این اتحادیه از فصل نخست سال آیندۀ میلادی اجرایی شود.

یک روز قبل، وزرای خارجۀ اتحادیۀ اروپا در یک نشست فوق العاده گردهم آمده بودند تا در مورد سیاست‌ها و روابط این اتحادیه با دولت آیندۀ آمریکا گفت‌و‌گو کنند.

کد خبر : ۴۲۹۲۳۲