خبرگزاری کار ایران

صدقیان در گفت‌وگو با ایلنا:

انتقال قدرت در کاخ سفید بر روند عملیات عراق تاثیرگذار است/ جبهه غربی موصل با حضور حشد‌الشعبی‌ موازنه قدرت را تغییر می‌دهد

حضور حشد الشعبی‌ در عملیات جبهه غربی موصل، روند پاک‌سازی این شهر را تسریع می‌کند.

«محمدصالح صدقیان» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به شروع مرحله سوم عملیات آزادسازی موصل عنوان کرد: بعد از نتایج انتخابات آمریکا به نظر می‌رسد که وضعیت موصل در عراق و رقه در سوریه تا حدود زیادی تغییر پیدا کند. چراکه در طول مدت حضور اوباما در کاخ سفید آمریکایی‌ها در صدد هستند تا موصل را آزاد کنند. از منظری دیگر، دموکرات‌ها می‌خواستند از کارت موصل در انتخابات ریاست‌جمهوری برای پیروزی کلینتون استفاده کنند که چنین حالتی رخ نداد. لذا باید توجه داشت که اوباما برای انتقال قدرت به ترامپ می‌بایست تمامی پرونده‌ها را به یک حد معقول برساند و پس از آن به ترامپ و کابینه وی تحویل دهد که از این جهت پرونده عراق و در سطح بعدی آزادسازی موصل یکی از مسائلی است که دولت اوباما می‌خواهد آن را به یک سرانجام نسبی رسانده و پس از آن تحویل دونالد ترامپ بدهد.

وی ادامه داد: با توجه به این وضعیت به نظر می‌رسد که در دو ماه باقی مانده از حضور اوباما در کاخ سفید، به عملیات موصل سرعت داده شود تا نهایتاً در این مدت و قبل از ورود ترامپ، دموکرات‌ها برگ برنده‌ای در خصوص عراق از خود به یادگار بگذارند. از سوی دیگر و با نگاهی به جناح داعش باید بگوییم که آنها احتمالاً قوی‌تر از گذشته عملیات خواهند کرد و از این منظر ضریب کمک‌های تسلیحاتی، مالی و انسانی کشورهای حمایت‌کننده این گروهک تروریستی افزایش پیدا خواهد کرد. لذا اگر عملیات موصل قبل از روی کارآمدن ترامپ خاتمه پیدا نکند، می‌توانیم این تحلیل را ارائه کنیم که داعش در صدد ارسال سیگنال منفی و هشدار دهنده به کاخ سفید برآمده است و در آنجاست که باید منتظر رونمایی از سناریویی جدید باشیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در مورد کنشگری نیروهای حشد الشعبی در فاز سوم عملیات موصل گفت: عملیات نیروهای حشدالشعبی در فاز سوم آزادسازی موصل که از ناحیه غربی این شهرصورت خواهد گرفت، می‌تواند تا حد زیادی فشارهای کارساز بر داعش را پدیدار کند. در ابتدا مخالفت‌هایی از سوی آمریکایی‌ها برای حضور بسیج مردمی عراق در عملیات آزادسازی موصل وجود داشت اما باید بگوییم که با توجه به ایجاد هماهنگی خوبی که بین این نیروها و ارتش عراق به وجود آمده است ورود آنها به جناح غربی درگیری‌های موصل می‌تواند تمام‌کننده حضور داعش در این منطقه باشد. چراکه با توجه به وضعیت فعلی این نیروها، می‌توانیم بگوییم که آنها از آمادگی بالایی برخوردار هستند و در صحنه میدانی هم تسلط خوبی بر اوضاع دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این بین اخبار زیادی برای تحت‌الشعاع قرار دادن عملکرد نیروهای بسیج مردمی عراق منتشر می‌شود که تا حدود زیادی واقعیت ندارد. اما بحثی که در این بین باید مدنظر قرار بگیرد مسائلی است که در مرز عراق و سوریه صورت می‌گیرد و قطعاً حضور آمریکایی‌ها در آنجا بر این روند تاثیرگذار است. به گونه‌ای که احتمال واکنش نشان دادن العبادی علیه اقدام‌های غربی‌ها در مرز سوریه و عراق برای انتقال تروریست‌های داعش از موصل به خاک سوریه وجود دارد اما بدون تردید نخست‌وزیر عراق که فرمانده کل قوای مسلح این کشور است، مایل به ایجاد تاخیر در عملیات موصل نخواهد بود.

کد خبر : ۴۲۹۳۸۲