خبرگزاری کار ایران

مومنی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

لغو تحریم‌های آمریکا علیه روسیه در کوتاه‌مدت منتفی است/ در معامله کرملین و کاخ سفید بر سر سوریه، منافع اسرائیل لحاظ می‌شود

رئیس‌جمهوری آینده آمریکا مجبور است به جهت عملی شدن تعهدات خود در مقابل اسرائیل و پیشبرد اهداف خود در ساختار سیاسی آمریکا از رسانه‌ها و لابی‌هایی استفاده کند که همگی در اختیار صهیونیست‌ها هستند. به این جهت وی در زمان وارد شدن به مذاکره با روسیه در مورد سوریه تا حدودی بر اساس منافع اسرائیل حرکت خواهد کرد و این موضوع معامله روس‌ها با واشنگتن در مورد سوریه را پیچیده و چند لایه خواهد کرد.

«قاسم مومنی» کارشناس مسائل قفقاز و رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی چشم‌انداز ابرار نوین با اشاره به تحریم شش نفر از نمایندگان جمهوری کریمه در دومای روسیه توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: روابط روسیه و آمریکا بعد از شروع درگیری‌ها در شرق اوکراین خصوصاً در زمان الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه رو به وخامت رفت. با توجه به سیاست‌های مسکو در کشورهای مشترک المنافع و مشکلات قومی و جمعیتی که پس از فروپاشی شوروی به وجود آمد، زمینه‌هایی برای ایجاد منازعه در گرجستان و اوکراین رقم خورد. از این رو شاهد بودیم که در مورد اوکراین مدلی از پرونده گرجستان نمایان شد و نهایتاً این وضعیت موجب شد تا کشورهای غربی و اروپایی منافع خود را در خطر ببینند و علیه روسیه مواضعی اتخاذ کنند.

وی ادامه داد: در مقابل روس‌ها ناتو را تهدیدی برای جغرافیای امنیتی و نظامی خود می‌بینند و تحرکات کرملین به معنی این بود که حاضر به حضور و تحمل ناتو در مرزهای خود نیست. از این جهت شاهد یک فضای تنش‌آلود در عرصه نظامی و سیاسی میان روسیه، آمریکا و کشورهای  اروپایی بودیم. لذا با توجه به این وضعیت اعمال تحریم‌ها علیه مقام‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی روسیه و حتی شرکت‌هایی مانند «گازپروم» صورت گرفت و این وضعیت باعث شد تا روسیه سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار ضرر را متحمل شود. در مقابل این تحریم‌ها، پوتین و مدودف به عنوان رئیس‌جمهور و نخست وزیر روسیه تحریم‌ها را زیاده‌طلبی‌ آمریکایی‌ها دانستند.

در همین وضعیت شاهد پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بودیم که با شعار «احیای عظمت آمریکا» توانست آرای زیادی از طیف‌های مختلف جامعه را به نفع خود جلب کند و در امتداد آن نظاره‌گر شادی روسیه به خصوص شخص پوتین از خروجی انتخابات مذکور بودیم. حتی اولین رئیس جمهوری که بلافاصله پس از پیروزی ترامپ اقدام به ارسال پیام تبریک به واشنگتن کرد، شخص پوتین بود. روس‌ها و به خصوص سیاستمداران سطح اول روسیه، جمهوری‌خواهان و در صدر آن ترامپ را فعال در عرصه سیاست داخلی ارزیابی می‌کنند. از این جهت امید دارند که با روی کار آمدن وی تعامل‌های بیشتری میان مسکو و واشنگتن به وجود می‌آید.

این تحلیلگر مسائل روسیه با تلافی‌جویانه خواندن تحریم‌های آمریکا علیه نمایندگان دومای روسیه گفت: دولت اوباما با توجه به سیاست‌های خود علیه روسیه سعی کرده تا تحریم‌ها را علیه روسیه و اشخاص فعال در عرصه نظامی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی این کشور افزایش دهد که در آخرین تحرکات،  وزارت خزانه‌داری آمریکا اقدام به تحریم شش نفر از نمایندگان جزیره کریمه در دومای روسیه کرده است. با این تفاسیر اوباما سعی دارد در واپسین روزهای حیات سیاسی خود از فرصت باقی‌مانده استفاده کرده و مواضع سخت‌گیرانه خود در قبال روسیه را اعمال کند. اما نباید این موضوع از نظر دور بماند که روس‌ها به رابطه خود با ترامپ امیدوار هستند ولی به نظر می‌رسد شعارهای ترامپ جنبه تنها انتخاباتی داشته باشد. چراکه وی به عنوان یک شخصیت اقتصادی توانست با همراه کردن مردم در راستای شعارهای خود وارد کاخ سفید شود که در گذشته «رونالد ریگان» هم از چنین موقعیتی استفاده کرده بود.

وی افزود: باید توجه داشت که اکثر سیاست‌های کلی آمریکا در زمان حضور دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان یک هدف را دنبال می‌کنند و آن هم «ارتقای سطح هژمونی ایالات متحده» است. لذا احتمال دارد که مشاوران و افراد نزدیک به ترامپ به وی خط و خطوط خاصی را ابلاغ کنند اما به نظر می‌رسد منافع روسیه و آمریکا در سوریه قابل معامله باشد. غربی‌ها نمی‌خواهند امتیازی از اوکراین به روسیه بدهند و در مقابل روس‌ها هم حاضر به ارائه خط و خطوطی خاص در پرونده سوریه نیستند که نهایتاً منجر به منتفع شدن آمریکایی‌ها ‌شود. به صورتی که روسیه الحاق کریمه به خاک خود را یک نوع افزایش توان دفاعی و امنیتی محسوب می‌کند اما در مورد سوریه مدل دیگری در میان است.

شاید سوال شود که آیا با روی کار آمدن ترامپ و نزدیک شدن کرملین به کاخ سفید تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو از بین می‌رود یا خیر. پاسخ کاملاً روشن است؛ نمی‌توانیم این فرض را صحیح بدانیم که با ورود ترامپ به کاخ سفید تحریم‌ها علیه روسیه کاهش پیدا کند. چراکه با نگاهی به تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه عراق در سال‌های ۱۹۹۸ به بعد، شاهد هستیم که حتی پس از سرنگونی صدام این تحریم‌ها وجود داشت و نهایتاً در سال ۲۰۱۴ تحریم‌ها از سوی واشنگتن برداشته شد. به گونه‌ای که آمریکایی‌ها می‌خواستند تا دقیقه آخر از اعمال تحریم علیه عراق سود ببرند. از این جهت احتمال حذف زودگذر تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه از سمت آمریکا وجود ندارد اما می‌توان گفت که مذاکراتی در مورد تعدیل یا حذف تحریم‌ها برگزار خواهد شد و به نظر می‌رسد که در این خصوص حداقل دو سال زمان لازم باشد.

مومنی در پایان خاطرنشان کرد: در مورد پرونده سوریه و گفت‌وگوهای احتمالی میان آمریکا و روسیه باید بگوییم ترامپ بر اساس ارتباطی که با لابی‌های اسرائیلی دارد از منافع آنها دفاع می‌کند و پرونده سوریه هم تا حدودی دستخوش همین ارتباط‌ها خواهد شد. چراکه ترامپ مجبور است به جهت عملی شدن تعهدات خود در مقابل اسرائیل و پیشبرد اهداف خود در ساختار سیاسی آمریکا از رسانه‌ها و لابی‌هایی استفاده کند که همگی در اختیار صهیونیست‌ها هستند. به این جهت ترامپ در زمان وارد شدن به مذاکره با روسیه در مورد سوریه تا حدودی بر اساس منافع اسرائیل حرکت خواهد کرد و این موضوع معامله روس‌ها با ترامپ در مورد سوریه را پیچیده و چند لایه خواهد کرد.

کد خبر : ۴۲۹۳۹۲