خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

مبادی ورودی و خروجی نجف و کربلا مهمترین نقاط تامین امنیت اربعین/ پراکنده شدن تروریست‌ها از موصل تهدید امنیتی است

مسدود کردن راه‌های منتهی به موصل در تامین امنیت مراسم اربعین تاثیرگذار است.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به پیاده‌روی اربعین و تاثیر آزادسازی موصل بر این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: باتوجه به اهمیت جغرافیایی و سیاسی موصل و با عنایت به این‌که این شهر به مرکز عراق و نواحی شمالی این کشور متصل است، بدون تردید اشغال آن به منزله اشغال بخش عظیمی از عراق قلمداد می‌شود و به نوعی ناامنی شدن آنجا بر سایر نقاط عراق هم تاثیرگذار خواهد بود. از این منظر دولت العبادی از سه ماه گذشته تاکنون برای آزادسازی موصل برنامه‌ریزی کرده است و به نظر می‌رسد که با توجه به شرایط فعلی مشغول نگه داشتن داعش در موصل می‌تواند امنیت مراسم اربعین را تاحدود زیادی تامین کند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد تلاش عناصر داعش برای ناامن کردن مراسم اربعین و انجام عملیات انتحاری بی‌نتیجه خواهد بود. هرچند که ممکن است داعش با استفاده از خمپاره‌های دوربرد کاروان‌ها را هدف قرار دهد ولی در مقابل هم نیروهای نظامی و امنیتی که برقراری امنیت این مراسم به عهده آنها است، اقدام به پاک‌سازی اطراف کربلا و نجف کرده‌اند و حتی انبارهایی که مشکوک به وجود تسلیحات دوربرد بوده‌اند را بازرسی کرده‌اند و به نوعی تمامی تدابیر امنیتی را برای خنثی‌سازی تهدیدهای تروریستی در نظر گرفته‌اند.

این تحلیلگر مسائل غرب‌آسیا با تاکید بر اهمیت راه‌های مواصلاتی به موصل و تاثیر آن در تامین امنیت پیاده‌روی اربعین گفت: آنچه که در این بین مهم جلوه می‌کند، این است که باید راه‌های ورودی و خروجی که به موصل منتهی می‌شود را هرچه زودتر مسدود کرد. چراکه بدون تردید عناصر داعش پس از افزایش فشارهای وارد شده به آنها در جریان عملیات آزادسازی، به شهرهای اطراف پراکنده خواهند شد و این می‌تواند امنیت مراسم اربعین را به خطر بیاندازد. اما با توجه به هماهنگی‌هایی که میان دولت ایران و عراق به وجود آمده است، تامین امنیت مناسبی در این مورد در نظر گرفته شده است.

وی در پایان خاطرشنان کرد: عمده عملیات هایی که احتمال دارد برای ضربه زدن به پیاده‌روی اربعین صورت بگیرد، به صورت انتحاری خواهد بود و هدف آن زائرانی خواهند بود که در مسیر پیاده‌روی در حال حرکت هستند و به سمت نجف و کربلا می‌روند. از این منظر، آرایش بسیج مردمی و تیم‌های امنیتی عراق در مبادی منتهی به این دو شهر خواهد بود تا بتوانند از هرگونه حمله احتمالی تروریست‌ها به اماکن مقدسه و جاده‌های حیاتی جلوگیری کنند.  

 

کد خبر : ۴۲۹۷۷۷