خبرگزاری کار ایران

ترامپ و بان کی‌مون با هم دیدار می‌کنند

دبیر کل سازمان ملل با رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا دیدار خواهد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از وان‌ایندیا، «استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه گفت که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده توافق کرد تا نخستین دیدار خود را با «بان کی مون»،‌دبیر کل سازمان ملل برگزار کند.

وی با اشاره به اینکه هیچ تاریخ مشخصی برای گفت‌و‌گو‌ها تنظیم نشده گفت:« آن‌ها توافق کرده‌اند که باهم دیدار کنند.» دبیر کل سازمان ملل در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه در روز جمعه گفت که امیدوار است با ترامپ قبل از پایان دوران تصدی خود در سازمان ملل در تاریخ ۳۱ دسامبر دیدار کند.

ترامپ در حالی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شده که در زمان کارزار انتخاباتی خود خواستار روابط نزدیک‌تر با روسیه، ملغی کردن توافق‌نامه اقلیمی پاریس و تغییرات در ائتلاف‌های امنیتی و همچنین زیر سوال بردن میزان تامین مالی سازمان ملل شده است.

پیروزی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری منجر به شوکه شدن بسیاری از دیپلمات‌های سازمان ملل شده و بسیاری نگران سرنوشت معاهده پاریس که از سوی بان‌کی مون در دوران ۱۰ سال تصدی‌اش در سازمان ملل، آماده و تنظیم شده است،‌ هستند.

بان‌کی من نگرانی‌ها در رابطه با جهان جدید به رهبری ترامپ را کوچک شمرده و گفته است که به عنوان رئیس‌جمهوری وی در نهایت چنین گفتمانی را رها خواهد کرد و برای بحران‌های جهانی مانند تغییرات اقلیمی مبارزه می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل گفت:«‌هم اکنون،‌پس از انتخابات، هنگامی که وی تیم انتقالی خود را با افراد با تجربه و متخصصان تشکیل داده، من مطمئنم که آمریکا به ایفای نقش خود در جامعه جهانی ادامه خواهد داد.»

وی در هفته جاری میلادی در مراکش و گفت‌و‌گو‌های آب‌و‌هوا و اقلیمی حضور داشته و پیام خود را برای معاهده پاریس که از سوی ۱۹۳ عضو سازمان ملل به امضا رسیده، صادر کرده است. وی روز جمعه با ترامپ از طریق تلفن گفت‌و‌گو کرده و دو طرف توافق کردند که با هم در تماس باقی بمانند.

آمریکا بزرگترین کمک کننده مالی به سازمان ملل محسوب می‌شود و حدود ۲۳ درصد از بودجه عمومی این سازمان و ۲۸ درصد بودجه حفاظت از صلح این سازمان را تامین می‌کند.

کد خبر : ۴۲۹۹۰۹