خبرگزاری کار ایران

مقام‌های واشنگتن:

آمریکا فشار دولت چین بر خانواده افراد فراری را نمی‌پذیرد

مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که به دولت چین اجازه نخواهند داد روی خانواده‌های افراد فراری فشار آورد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، یک مقام آمریکایی امروز – سه‌شنبه – گفت که کشورش هیچ‌گونه فشاری را از سوی دولت چین در رابطه با اعضای خانواده‌های فراریان برای بازگرداندن آن‌ها از آمریکا تحمل نخواهد کرد، اما نمی‌تواند تضمین کند که چنین رخدادی را در نظر نگیرد.

«یانگ شینوژو»، یکی از اصلی‌ترین مظنونان تحت پیگرد چین، هفته گذشته خود را تسلیم کرده و به آمریکا بازگشته است. این اقدام، پیروزی بزرگی برای حزب کمونیست حاکم در پیگرد مظنونان محسوب می‌شود.

پکن جست‌وجوی خود با نام «عملیات شکار روباه» برای مقام‌های فاسد و مقام‌های اجرایی تجاری که با منابع مالی زیاد از این کشور فرار کرده‌اند، به عنوان بخشی از مبارزه «شی جینپینگ»، رئیس‌جمهوری این کشور علیه فساد نهادینه شده پی گرفته است.

یانگ که معاون رئیس بخش ساخت و ساز شرکت «ونژو» در استان شرقی «ژجیانگ» بوده برای ۱۳ سال در خارج از این کشور متواری بوده و پنهان شده بود.

یک مقام آمریکایی، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در پکن که نخواست نام و سمتش فاش شود، گفت که آن‌ها با همتایان چینی خود در فرآیند بازگرداندن به کشور خود شناسایی شده‌اند.

وی گفت:« ما به وضوح گفته‌ایم که هیچ‌گونه فشاری را که بر اعضای خانواده وارد شود، نمی‌پذیریم و این موضوع را به عنوان پایه بازگشت قبول نخواهیم کرد. ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم بپذیریم که این موضوع بدون هیچ مسئله‌ای به سر آمده باشد.»

هنوز امکان دسترسی به یانگ یا نماینده حقوقی وی در چین برای اظهار نظر امکان پذیر نیست.

در ماه آوریل سال ۲۰۱۵، چین فهرستی از ۱۰۰ مظنون اختلاس تحت پیگرد در این کشور منتشر کرد که بسیاری از آنها در آمریکا،‌ کانادا و استرالیا زندگی می‌کنند.

چین با فرستادن ماموران مخفی و تلاش برای بازگرداندن مظنونان، تا کنون کشور‌های غربی را ناامید کرده است،‌ هر چند این کشور اعلام کرده که در پی شکایات وارده تاکتیک‌های خود را تغییر می‌دهد.

یکی دیگر از مقام‌های آمریکایی گفت:«‌ هرگونه اقدام و عمل قانونی از سوی مجریان قانونی چینی در آمریکا باید با اطلاع و همزمان با دولت آمریکا و مجریان نهاد‌های قانونی انجام گیرد.»

 

 

کد خبر : ۴۳۱۱۷۸