خبرگزاری کار ایران

دالایی لاما با ترامپ دیدار می‌کند

رهبر معنوی بوداییان تبت اعلام کرده است که می‌خواهد با رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا دیدار کند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «دالایی لاما» رهبر معنوی بوداییان تبت، امروز – چهارشنبه – گفت که با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا دیدار خواهد کرد. دیداری که ممکن است موجب خشم پکن شود، چرا که چین این روحانی مذهبی را یک جدایی‌طلب خطرناک می‌داند.

وی که در دیدار خود از «اولانباتار» پایتخت مغولستان سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسشی درباره انتخابات آمریکا، گفت که همیشه آمریکا را «ملتی پیشرو در جهان آزاد» تصور می‌کند.

وی به خبرنگاران گفت: «من بر این باورم که مشکلاتی برای رفتن به آمریکا وجود دارد،‌ با این حال من به دیدار رئیس‌جمهوری جدید خواهم رفت.»

«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در ماه ژوئن و به رغم هشدار‌ها از سوی چین، با دالایی لاما دیدار کرد. این دیدار چهارمین دیدار وی با دالایی لاما در هشت سال گذشته بوده است.

دالایی لاما گفت:«‌ گاهی من احساس می‌کنم که نامزد‌ها در زمان انتخابات آزادی بیشتری برای ابراز خود دارند. اما هنگامی که این نامزدها انتخاب شوند، با توجه به مسئولیتی که بر عهده دارند، مجبور هستند تا دیدگاه‌ها و اقدامات خود را با واقعیت منطبق کنند.»

چین دالایی لاما را به عنوان یک جدایی‌طلب در نظر گرفته است،‌هر چند وی اعلام کرده است که به دنبال استقلال تبت نیست. تبت در سال ۱۹۵۰ به طور صلح آمیزی از سوی ارتش چین آزاد شد.

چین به واسطه تصمیم مغولستان برای اجازه دادن به وی برای دیدار از این کشور، ابراز خشم کرده است،‌ هرچند وزارت خارجه مغولستان در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این دولت هیچ ارتباطی با این سفر ندارد.

پس از دیدار دالایی لاما از مغولستان در سال ۲۰۰۶، چین موقتا پرواز‌ها میان پکن و اولانباتار را لغو کرد.

پکن مکررا خشم خود را نسبت به کشور‌هایی که میزبان دالایی لاما هستند، ابراز کرده است. وی در سال ۱۹۵۹ در پی شکست انقلاب خود علیه چین، به هند فرار کرد.

کد خبر : ۴۳۱۴۲۵