خبرگزاری کار ایران

همکاری امنیتی کره‌جنوبی و ژاپن

کره‌جنوبی و ژاپن توافق‌نامه امنیتی با یکدیگر به امضا رساندند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، وزارت دفاع  کره‌جنوبی اعلام کرد که این کشور و ژاپن، امروز – چهارشنبه -  یک معاهده نظامی- اطلاعاتی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در رابطه با تهدید‌های انجام گرفته از سوی موشک‌های کره‌شمالی و فعالیت‌های اتمی این کشور امضا کردند.

دولت کره‌جنوبی با وجود مخالفت‌ها در این زمینه از سوی برخی از احزاب سیاسی و بخش عمده‌ای از عموم مردم به امضا این توافق‌نامه دست زده است. گروه‌های مخالف نسبت به اقدام‌های ژاپن در جریان حکومت بر این کشور از ۱۹۱۰ تا جنگ جهانی دوم ابراز خشم و انزجار می‌کنند.

امضای توافق نظامی- امنیتی عمومی قرار بود ابتدا در سال ۲۰۱۲ انجام گیرد اما کره‌جنوبی به دلیل مخالفت‌های داخلی این مسئله را به تعویق انداخت.

هرچند تمایل و گرایش دو طرف برای گرد‌آوری اطلاعات افزایش یافته و از آنجایی که کره‌شمالی انواع مختلفی از موشک‌ها را با سرعت بیشتری آزمایش کرده است و اعلام کرده که قابلیت‌های خود را برای انجام این آزمایش‌های اتمی گسترش داده، امضا این توافقنامه انجام‌پذیر شده است.

بر اساس اعلام وزارت دفاع کره‌جنوبی، «هان مین کو» وزیر دفاع کره‌جنوبی و «یاسوماسا ناگامین»، سفیر ژاپن در کره‌جنوبی این توافق را در سئول به امضا رساندند.

نظرسنجی‌ای از سوی موسسه «گالوپ» کره جنوبی، در روز جمعه نشان داد که ۵۹ درصد از هزار و هفت پاسخگو، مخالف توافقنامه میان دو کشور هستند.

بسیاری از معترضانی که از «پارک گئون های» رئیس‌جمهوری این کشور خواسته‌اند که به واسطه رسوایی‌های اخیر استعفا دهد، همچنین اصرار دارند که پارک توافقنامه امنیتی با توکیو را لغو کند.

یک مقام وزارت دفاع گفت که کره‌جنوبی هم اینک با ۳۳ کشور توافقنامه‌های نظامی اطلاعاتی دارد که این کشور‌ها شامل آمریکا و رسیه می‌شود.  

کد خبر : ۴۳۱۴۹۵