خبرگزاری کار ایران

پارک درخواست دادستان‌ها برای بازجویی حضوری را رد کرد

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی درخواست دادستان‌ها برای طرح سئوال حضوری از این مقام بلندپایه دولتی را رد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، وکیل «پارک گئون های» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی امروز – دوشنبه – گفت که این مقام بلندپایه کره‌جنوبی به درخواست‌ها از سوی دادستان‌ها برای طرح سئوال از وی در هفته جاری پاسخ نخواهد داد.

این در حالی است که بحران‌های سیاسی در رابطه با اتهام‌های وارده به دوست نزدیک وی در ارتباط با دخالت در امور دولتی بالا گرفته است.

پارک به دلیل رسوایی‌های مطرح شده که مقام ریاست‌جمهوری این کشور را تحت تاثیر قرار داده، به شدت برای استعفا تحت فشار است که این موضوع موجب شده تا دولت وی برای خلاء قدرت در این کشور به نبرد سرسختانه بپردازند. تلاش برای استیضاح وی در پارلمان همچنان ادامه دارد.

«یو یونگ‌ ها» وکیل پارک گفت که وی باید با «تغییر وضعیت سریع» روبه‌رو شده و در نتیجه وقت اندکی برای همکاری وی با دادستان‌هایی که خواستار طرح سئوال از رئیس‌جمهوری در روز سه‌شنبه شده‌اند، باقی مانده است.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مایه تاسف است که رئیس‌جمهوری نمی‌تواند با پرسش‌های حضوری دادستان‌ها که در تاریخ ۲۹ نوامبر از وی خواسته شده است، همکاری کنند.»

پارک در تحقیقاتی که از سوی یک دادستان مخصوص آماده شده و انتظار می‌رود که در ماه آینده میلادی منتشر شود، همکاری خواهد کرد. وی به همین دلیل به تحقیقات حاضر پاسخگو نخواهد بود.

«چوی سون سیل» دوست و مورد اعتماد پارک و دستیار سابق وی تفهیم اتهام شده است و پارک به عنوان شریک در تحقیقات از سوی دادستان‌های دولتی برای فشار روی شرکت‌های دولتی به اعطای مالی به موسساتی که وی از سیاست‌های آنها حمایت کرده، معرفی شده است.

دفتر ریاست‌جمهوری و وکیل پارک همه این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار شهروند کره‌جنوبی روز شنبه با راهپیمایی در مرکز سئول بزرگ‌ترین اعتراض عمومی از سال ۱۹۸۷ میلادی در این کشور را برگزار کرده و خواستار استعفای پارک شدند.

پارک با اتهام‌هایی در رابطه با سوء‌استفاده دوستش از روابطشان برای اعمال قدرت غیرقانونی روبه‌رو است.

پارک در یک عذرخواهی عمومی در ماه جاری میلادی، گفت که خود در هر تحقیقاتی حاضر خواهد شد که این تحقیقات شامل دادستان‌های ویژه نیز می‌شود. وی افزود که اگر مجرم شناخته شود، مسئولیت اقدام‌های خود را خواهد پذیرفت.

پارلمان کره‌جنوبی لایحه‌ای را گذرانده که بر اساس آن دادستان‌های ویژه نامزد از سوی دو حزب مخالف عمده این کشور انتخاب شده و به طور رسمی از سوی پارک مورد تایید قرار گیرند.  

 

 

کد خبر : ۴۳۳۰۸۹