خبرگزاری کار ایران

۳ روز عزای عمومی در پیونگ‌یانگ برای درگذشت کاسترو

مقام‌های کره‌شمالی به مناسبت درگذشت رهبر انقلاب کوبا سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، کره‌شمالی سه روز عزای عمومی برای درگذشت «فیدل کاسترو» رهبر انقلاب کوبا که از سوی این کشور یک متحد و دوست مشترک علیه دشمن واحدشان -آمریکا- محسوب می‌شود، اعلام کرده است.

رسانه‌های دولتی کره‌شمالی امروز – دوشنبه – گزارش دادند که این کشور دستور داده تا پرچم‌ها به نشانه احترام به وی، در ساختمان‌های دولتی به حالت نیمه‌افراشته درآید. کاسترو روز جمعه در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

گزارش‌ها از پیونگ‌یانگ حاکی از آن است که «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی حلقه گلی را به سفارت کوبا فرستاده و هیئتی از مقام‌های ارشد این کشور، کوبا را به مقصد هاوانا برای حضور در مراسم یادبود کاسترو ترک کردند.

به جز پرچم‌های نیمه‌افراشته، هنوز مشخص نیست که دوران عزاداری عمومی که تا پایان روز چهارشنبه است، شامل چه اقدام‌هایی خواهد شد.

مدت کوتاهی پس از اعلام خبر درگذشت کاسترو، «کیم یونگ نام» رئیس پارلمان کره‌شمالی و «پاک پونگ جو» نخست‌وزیر این کشور پیام تسلیت خود را به «رائول کاسترو» برادر این رهبر فقید ارسال کردند. وی در سال ۲۰۰۸ میلادی قدرت را از برادرش تحویل گرفت.

در این پیام آمده است که هرچند کاسترو درگذشته است اما «‌عملکرد وی برای انقلاب کوبا و روابط دوستانه و نزدیک دو کشور برای همیشه باقی می‌ماند.»

به دلیل دشمنی مشترک کوبا و کره‌شمالی با آمریکا و ساختار‌های مشابه قدرت، این دو کشور در تمام این سال‌ها روابط نزدیک دیپلماتیک خود را ادامه داده‌اند. این دو کشور روابط مشترک خود را در سال ۱۹۶۰ آغاز کردند و کاسترو در سال ۱۹۸۶ از کره‌شمالی به رهبری «کیم ایل سونگ»، بنیانگذار و پدربزرگ رهبر فعلی دیدار کرد.

 

 

 

کد خبر : ۴۳۳۰۹۶