خبرگزاری کار ایران

چین به گفت‌وگوی ترامپ با رئیس‌جمهور تایوان واکنش نشان داد

asdasd
کد خبر : ۴۳۴۰۷۴

گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با رئیس‌‌جمهوری تایوان، واکنش اعتراضی چین را برانگیخته است.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، روز جمعه با عدول از دیپلماسی ۳۷ ساله ایالات متحده، تلفنی با تسای «اینگ‌ون» رئیس‌جمهوری تایوان  گفت‌وگو کرده است.

طبق این گزارش، از سال ۱۹۷۹ زمانی که «جیمی کارتر» رئیس‌جمهور وقت آمریکا با قطع روابط با تایوان سیاست «چین واحد» را اعلام کرد تاکنون هیچ رئیس‌جمهور منتخب یا رئیس‌جمهور آمریکا با رئیس‌جمهور تایوان صحبت نکرده است.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین، امروز- شنبه- به تماس تلفنی ترامپ واکنش نشان داد و آن را نقض دیپلماسی محتاطانه واشنگتن در دهه‌های اخیر خواند.

وزیر خارجه چین گفت: «فکر نمی‌کنم این اقدام سیاست چین واحد را که دولت آمریکا سال‌هاست بر استفاده از آن تأکید کرده است، تغییر دهد.»

وی گسترش روابط میان چین و آمریکا را مبتنی بر «اصل چین واحد» دانست و تأکید کرد: «ما خواستار مداخله و یا از بین رفتن این اساس سیاسی نیستیم.»

در حالی‌که دونالد ترامپ در چند پیام در توییتر از اقدام خود دفاع کرده و گفته است، تسای اینگ‌ون با وی تماس گرفته است و تسای اینگ‌ون از جمله دیگر رهبران جهان بود که طی روزهای اخیر برای تبریک با وی تماس گرفته اند.

رئیس‌جمهوری منتخب همچنین در یک پیام توییتری دیگر گفت: خیلی جالب است که چطوری آمریکا میلیارد‌ها دلار سلاح و تجهیزات نظامی به تایوان می فروشد، اما من نباید یک پیام تبریک را بپذیرم.

این در حالی است که گزارش‌ها در خصوص تماس تلفنی دونالد ترامپ و تسای اینگ‌ون واکنش دولت «باراک اوباما» را در پی داشته و یک مقام کاخ سفید گفته است، تغییری در سیاست دیرینه آمریکا در خصوص «چین واحد» روی نداده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز